Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2017

Βατικανό: Έκθεση για την επτάφωτη λυχνία

Το Βατικανό και το Εβραϊκό Μουσείο της Ρώμης θα φιλοξενήσουν από κοινού μια μοναδική έκθεση για την επτάφωτη λυχνία (μενορά, στα εβραϊκά), το αρχαίο σύμβολο του Ιουδαϊσμού, και θα προσπαθήσουν να θέσουν ένα τέλος σε θρύλους για την τύχη μιας ιστορικής λυχνίας, η τύχη της οποίας αγνοείται επί 15 αιώνες.

Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Οι θησαυροί του Μαντείου των Δελφών

Το μαντείο των Δελφών δεν ήταν ξακουστό μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον, τότε γνωστό, κόσμο. Απόδειξη αποτελούν τα δεκάδες αναθήματα που έστελναν οι βασιλιάδες της Ανατολής για να πάρουν χρησμό από την Πυθία. Τα πανάκριβα αντικείμενα είναι γνωστά μέσα από περιγραφές του Ηροδότου και χάρη σε μια σπουδαία ανακάλυψη, που έγινε τον περασμένο αιώνα από Γάλλους αρχαιολόγους.

«Πολιτεία» του Πλάτωνα -Το βιβλίο που προτιμούν τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ

Η «Πολιτεία» του Πλάτωνα είναι το βιβλίο που έχει μελετηθεί περισσότερο στα οκτώ καλύτερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ και- σύμφωνα με τις διεθνείς αξιολογήσεις- κορυφαία του κόσμου.

Σημαντικά έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όπως η Ιλιάδα και η Οδύσσεια βρίσκονται επίσης στον κατάλογο με τα πιο διαβασμένα συγγράμματα στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα των ΗΠΑ.

Αρχαιοελληνικά κεραμικά και διαστημόπλοια

Αρχαιοελληνικά κεραμικά

Επιστήμονες από την Καλιφόρνια των ΗΠΑ, οι οποίοι σχεδιάζουν πυραύλους και διαστημόπλοια, μελετούν τα αττικά κεραμικά, καθώς πιστεύουν ότι θα πάρουν ιδέες για να βελτιώσουν ακόμη περισσότερο τις θερμικές "ασπίδες" των διαστημικών σκαφών τους.

Σύμφωνα με την Daily Mail, οι ερευνητές του Ινστιτούτου και του Μουσείου Γκετί, του Εργαστηρίου Εθνικού Επιταχυντή του υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ στο Στάνφορντ (SLAC) και της αεροδιαστημικής εταιρείας Aerospace Corporation, έχουν βαλθεί να αναλύουν δείγματα αρχαιοελληνικής κεραμικής ηλικίας 2.500 ετών με την χρήση ακτινών-Χ, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα την μοριακή δομή αυτών των κεραμικών.

Η δειλία ήταν άγνωστη λέξη στην Αρχαία Σπάρτη

Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ

Ο σπαρτιάτικος στρατός ήταν, ίσως, η πιο τρομερή πολεμική μηχανή του αρχαίου κόσμου. Αυτή η πολεμική μηχανή με την απίστευτη πειθαρχεία και εκπαίδευση κατάφερνε πολύ καλά για αιώνες να καλύπτει το μεγαλύτερο και βασικότερο ελάττωμά της, που βεβαίως δεν ήταν άλλο από την αριθμητική της σύσταση.

Οι Σπαρτιάτες οπλίτες φορούσαν πάντα κόκκινο μανδύα, γιατί κάλυπτε το αίμα εάν πληγώνονταν και επίσης, κατά το Λυκούργο, τρόμαζε κατά κάποιο τρόπο τον αντίπαλο. Στις μάχες οι Σπαρτιάτες οπλίτες δεν φορούσαν σανδάλια, αλλά πήγαιναν ξυπόλητοι, για να διατηρείται πιο σταθερή η φάλαγγα.

Ο ναός της Αρτέμιδας στην Έφεσο

Ο ναός της Αρτέμιδος βρισκόταν στην Έφεσο της σημερινής Τουρκίας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι χρειάστηκαν 120 χρόνια για να αποπερατωθεί ενώ είχε αρχικά ξεκινήσει από τον βασιλιά της Λυδίας, Κροίσο. Ο ναός κτίστηκε από μάρμαρο και ασβεστόλιθο, υλικά που μεταφέρθηκαν από γειτονικούς λόφους. Κάπου 120 μαρμάρινοι κίονες υποστήριζαν το κύριο τμήμα του ναού.

Αγνωστες αφίσες-ντοκουμέντα από τον Α’ Παγκόσμιο - 8 εικόνες που τυπώθηκαν πριν από 100 χρόνια

Αγνωστες αφίσες-ντοκουμέντα από τον Α’ Παγκόσμιο - 8 εικόνες που τυπώθηκαν πριν από 100 χρόνια

Ο πόλεμος των χαρακωμάτων βρισκόταν σε εξέλιξη και ο κόσμος παρακολουθούσε με κομμένη την ανάσα μία από τις αγριότερες συρράξεις της Ιστορίας.

Στην Ελλάδα μια βενιζελική πολιτική οργάνωση, η «Πατριωτική Ένωσις», με γενικό γραμματέα τον Αλέξανδρο Κασσαβέτη και γραφεία στην οδό Βουκουρεστίου 5, ανελάμβανε να προπαγανδίσει στις μάζες μηνύματα εθνικής ομοψυχίας εν όψει της ελληνικής εμπλοκής στο φλεγόμενο μέτωπο. Σκοπός της ήταν, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στα επιστολόχαρτά της, «η αδέλφωσις των Ελλήνων προς εξυπηρέτησιν της εμπολέμου πατρίδος». Κάπως έτσι την περίοδο 1917-1918, κι ενώ η Ευρώπη μυρίζει μπαρούτι, τυπώνονται έγχρωμες, εντυπωσιακές αφίσες μεγάλου μεγέθους στα ιστορικά λιθογραφεία της πρωτεύουσας. Γλαφυρές αφίσες -ενδεικτικές του πολεμικού κλίματος της εποχής-, οι οποίες έπειτα από διαδρομή ενός αιώνα διασώζονται σήμερα ως ζωντανή υπόμνηση της Ιστορίας. Οκτώ από αυτές, εξαιρετικά σπάνιες ελληνικές αφίσες της εποχής του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, θα δημοπρατηθούν στην Αθήνα σε λίγες ημέρες. Το Σάββατο 4 Μαρτίου, στο ξενοδοχείο Χίλτον, θα δοθεί το «σύνθημα», με την τιμή εκκίνησης να κυμαίνεται για την καθεμία από 950 έως 1.500 ευρώ.

Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2017

Ελληνική τέχνη - Ορισμός τραγωδίας

Ο Αριστοτέλης στην «Ποιητική» του δίνει τον ακόλουθο ορισμό της τραγωδίας:

«Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, χωρίς εκάστω των ειδών εν τοις μορίοις, δρώντων και ου δι’ απαγγελίας, δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν».

Σύμφωνα με τον ορισμό, η τραγωδία είναι απομίμηση μιας σοβαρής πράξης, με αξιόλογο περιεχόμενο. Είναι αναπαράσταση της πραγματικότητας, όχι όμως πιστή, αλλά δημιουργική κι ελεύθερη, με τάση εξιδανίκευσης.

Ποιοι χαρακτηρίζονταν «δίκαιοι φόνοι» στην αρχαιότητα;

Μπορεί κάποιοι να μυκτηρίζουν τον χριστιανισμό για τη θέση του απέναντι στη μοιχεία, αλλά στην αρχαιότητα ακόμη και ο φόνος για λόγους μοιχείας θεωρείτο … δίκαιος φόνος (!!). Ας διαβάσουμε, λοιπόν, πώς αντιμετώπιζαν οι αρχαίοι Έλληνες την μοιχεία και πώς την τιμωρούσαν!...

Όταν μιλάμε για μοιχεία, εννοούμε την παράβαση της συζυγικής πίστης από τον έναν από τους συζύγους. Παλιότερα αποτελούσε ποινικό αδίκημα. Όλες οι σχετικές διατάξεις περί μοιχείας έχουν καταργηθεί ως αναχρονιστικές. Πριν την κατάργηση των σχετικών διατάξεων η μοιχεία αποτελούσε συγκεκριμένο λόγο διαζυγίου (καταργηθέν άρθρο 1439 Α.Κ.).

Ο Αστερισμός της Μεγάλης Άρκτου - Μυθολογία

Αν κοιτάξουμε το βράδυ προς το Βορρά, θα βρούμε εύκολα τον αστερισμό της Μεγάλης Άρκτου. Αποτελείται συνολικά από 138 άστρα. Τη Μεγάλη Άρκτο θα την αναγνωρίσουμε εύκολα από τα 7 λαμπρότερα άστρα της, που αν τα ενώσουμε με νοητές γραμμές σχηματίζουν ένα σχήμα σαν κατσαρόλα. Από τα 7 λαμπρότερα άστρα της, τα 4 σχηματίζουν ένα τετράπλευρο, το σώμα της Άρκτου, και τα υπόλοιπα 3 την ουρά της.

H ανθρωπολογία της μαγείας στην αρχαία Ελλάδα - Ο κένταυρος Χείρων

Η μαγεία στον Ελληνικό μύθο είναι πανταχού παρούσα. Διαπέρασε τις πεποιθήσεις της ελληνικής ζωής σε όλα τα στρώματα της κοινωνίας, υποδεικνύοντας σε μεγάλο βαθμό τη θρησκευτική ομοιογένεια της αρχαιοελληνικής κοινωνίας. Η μαγεία εξυπηρετούσε, μεταξύ άλλων ως θεμέλιο για την ανθρώπινη γνώση και ήταν μέσο ελέγχου του άμεσου περιβάλλοντος, των δυνάμεων της φύσης, της ζωής και του θανάτου, καθώς και άλλων περιοχών της γνώσης, που τελούν σήμερα υπό την αιγίδα της τεχνολογίας.

Σεισμική Μόνωση - Το μυστικό των αρχαίων κτισμάτων

Τα τελευταία χρόνια είναι χρόνια κατακλυσμιαίων καταστροφών. Κύρια πηγή τους… ο Εγκέλαδος. Χώρες όπως η Αϊτή, είδαν πόλεις τους να ισοπεδώνονται μέσα σε

Τα ζώδια στην αρχαία Ελλάδα

Για το αν και κατά πόσο οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν και παραδέχονταν την αστρολογία, οι γνώμες διίστανται.

Σε γενικές γραμμές συμφωνείται πως την αξιολογούσαν ως απαράδεκτη και μη εφαρμόσιμη.

Αυτό που δέχονταν ήταν η αστρονομία στην πρακτική και μετρήσιμη πλευρά της, στη βαθιά γνώση των ουρανίων φαινομένων, των τροχιών τους, αλλά και όλων των ιδιοτήτων των πλανητών και των αστέρων.

Ο εξοστρακισμός στην αρχαία Ελλάδα

Οστρακισμός ή εξοστρακισμός ήταν μία διαδικασία ψηφοφορίας με την οποία αποφασιζόταν ελεύθερα, άνευ δίκης, η υποχρεωτική εξορία ή όχι ενός ατόμου που κρινόταν επικίνδυνο για την πόλη. Ο οστρακισμός εφαρμοζόταν στην αρχαία Αθήνα, από όπου τον πήραν και οι άλλες πόλεις με δημοκρατικό πολίτευμα.

Ο οστρακισμός γινόταν ως εξής: έφραζαν την Αγορά και δημιουργούσαν έτσι έναν περίβολο, που τον διαιρούσαν σε 10 τμήματα, με κοινή είσοδο. Σε αυτά εισερχόταν κάθε πολίτης, ανάλογα με τη φυλή που ανήκε και άφηνε ένα όστρακο (θραύσμα πήλινου αγγείου), όπου είχε γράψει το όνομα του πολίτη του οποίου την εξορία επιθυμούσε.

Κι όμως η Ελληνική γλώσσα ξεκινάει από την εποχή του Χαλκού!

Σύμφωνα με την «κρατούσα» θεωρία, στο τέλος της 3ης χιλιετίας π.Χ. ανάγονται οι απαρχές της Ελληνικής γλώσσας, η οποία καθιερώθηκε αντικαθιστώντας την «προελληνική» πελασγική.

Όμως, οι ανθρωπολογικές μελέτες των σύγχρονων ανθρωπολογικών ομάδων, με γνώμονα τη γεωγραφική τους κατανομή (Α. Πουλιανός, 1962 – 2006), δείχνουν ότι ο ελλαδικός χώρος είναι αδιάλειπτα κατοικημένος από τους ίδιους πληθυσμούς, τουλάχιστον από το τέλος της παλαιολιθικής εποχής.

Η εξαφάνιση του Εμπεδοκλή

Στην παρούσα ανάρτηση δεν θα γίνει αναφορά στο επιστημονικό έργο και την προσφορά του Εμπεδοκλέους, (τα οποία επηρέασαν την νεώτερη σκέψη και επιστήμη) αλλά στις εκδοχές για τον τρόπο που πέθανε.

Υπάρχουν αντικρουόμενες εκδοχές για τον θάνατό του, αλλά και μυστηριώδεις. Ο Ιππόβοτος αναφέρει πως, προχώρησε προς την Αίτνα και μόλις έφτασε, πλησίασε στους κρατήρες της φωτιάς και εξαφανίστηκε, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να ενισχύσει τη φήμη του, ότι είχε γίνει θεός (κατ' άλλους για να συναντήσει την πραγματική φύση και να γίνει και ο ίδιος φωτιά).

Τύμβος Μικρής Δοξιπάρας - Ζώνης: Συν γυναιξί και... αλόγοις

Ο τύμβος στη Μικρή Δοξιπάρα αποκάλυψε τους τάφους τριών ανδρών και μίας γυναίκας, μέλη μιας πλούσιας οικογένειας γαιοκτημόνων του 2ου μ.Χ. αι., οι οποίοι μάλιστα δεν τάφηκαν σε έναν απλό οικογενειακό τάφο αλλά μαζί με... τα υποζύγιά τους!

Το μνημείο βρίσκεται ανάμεσα στα χωριά Μικρή Δοξιπάρα και Ζώνη, στη δυτική πλευρά της Ορεστιάδας, και η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως τους τέσσερις νεκρούς, τους σκελετούς των αλόγων που τους μετέφεραν με άμαξες μέχρι εδώ καθώς και τα απομεινάρια από τις ίδιες τις άμαξες!

Πυθέας ο Μασσαλιώτης και η Θούλη

Πρόσφατα Γάλλοι οπαδοί της Μαρσέιγ, ανάρτησαν  ένα τεράστιο πανό, στο κέντρο του οποίου απεικονιζόταν ένας αρχαίος Έλληνας, ο Πυθεάς. Επάνω της ήταν γραμμένο σε το σύνθημα "NE RENIONS PAS L'ORIGINE DE NOTRE VILLE" «Εμείς δεν αρνούμαστε την (Ελληνική) καταγωγή της πόλης μας». Οι οπαδοί της Μαρσέιγ, υπενθύμισαν με αυτό τον τρόπο, τις Ελληνικές ρίζες της Μασσαλίας, που ιδρύθηκε από τους Φωκαείς το 600 π.Χ. Ας δούμε λοιπόν ποιός ήταν ο Πυθέας.

Ο μύθος της Αμυγδαλιάς και της άνοιξης

Ήταν κάποτε στη Θράκη, μια πανέμορφη πριγκίπισσα, η Φυλλίς, η οποία ερωτεύτηκε το γιο του Θησέα, τον Δημοφώντα. Οι δύο νέοι γνωρίστηκαν όταν το καράβι του νεαρού Αθηναίου Δημοφώντα επέστρεφε από την Τροία.

Παντρεύτηκαν αλλά μετά από λίγο καιρό ο νεαρός Αθηναίος νοστάλγησε την πατρίδα του και η ερωτευμένη πριγκίπισσα μην αντέχοντας να τον βλέπει στεναχωρημένο,  τον άφησε να γυρίσει πίσω και αν την αγαπούσε πραγματικά θα ξαναγύριζε και τότε θα ήταν πραγματικά και ειλικρινά δικός της. Έτσι κι έγινε, και η ερωτευμένη Φυλλίς έμεινε μόνη να περιμένει τον εκλεκτό της για χρόνια ώσπου μαράζωσε και πέθανε από τη θλίψη της.Όμως οι θεοί που ήξεραν την ιστορία της την μεταμόρφωσαν σε δέντρο για να μπορεί να περιμένει για περισσότερα χρόνια τον αγαπημένο της.Έτσι η ερωτευμένη γυναίκα δεν πέθανε αλλά έγινε το δέντρο, που έμελλε να γίνει σύμβολο της ελπίδας : η Αμυγδαλιά.

Τετάρτη, 22 Φεβρουαρίου 2017

Αυτός είναι ο αρχαιότερος δρόμος της Αθήνας

Ένας δρόμος μικρός, στην Πλάκα, μα  αλήθεια από τους πιο σημαντικούς και ίσως όχι μόνο της Αθήνας. Η οδός Τριπόδων!

Θεωρείται ο αρχαιότερος δρόμος της Αθήνας. Είναι μάλιστα γραμμένος στα βιβλίο με τα Ελληνικά ρεκόρ Γκίνες ως  ο μακροβιότερος δρόμος της Αθήνας με την ίδια ονομασία. Για 25 αιώνες ο δρόμος αυτός φέρνει το ίδιο όνομα και τον ίδιο δρόμο έχουν περπατήσει ανά τους αιώνες εκατομμύρια ανθρώπων σε πάμπολλες ιστορικές περιόδους.

Οι έξι κανόνες του Ιπποκράτη κατά του καρκίνου

Ο Ιπποκράτης έδωσε το φάρμακο για τον καρκίνο πριν πολλά χρόνια. Και θα υιοθετήσουμε την τακτική του Ιπποκράτη ο οποίος μας έλεγε ότι είμαστε ότι τρώμε. Τι συμβαίνει όμως και υπάρχει στις ημέρες μας αυτή η έξαρση του καρκίνου;

Ας γνωρίσουμε την Ιπποκράτειο αντικαρκινική άμυνα η οποία στηρίζεται στην ισορροπία των 4 βασικών γεύσεων. Αυτός θεωρείται η κορυφή της Ελληνικής ιατρικής γιατί πρώτος αυτός ασχολήθηκε με την ανατομία και φυσιολογία και διατύπωσε ως εξής τις αντιλήψεις του για την υγεία και την αρρώστια, που υιοθέτησε και ο Ιπποκράτης:

Ποια ήταν άραγε τα τελευταία λόγια μεγάλων προσωπικοτήτων λίγο πριν τον θάνατο;

Η ιστορία είναι γεμάτη ρήσεις των διασήμων προσωπικοτήτων κατά την διάρκεια των αιώνων όπου και ακόμα λίγο πριν τον θάνατο τα τελευταία λόγια τους γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στις σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας.

Ιδού μερικές αξιομνημόνευτες φράσεις:

1. Αρχιμήδης, μαθηματικός, φυσικός, μηχανικός, εφευρέτης και αστρονόμος

Δέκα πράγματα που δεν γνωρίζεις για την Ρωμαϊκή Λεγεώνα [Βίντεο]

Η ρωμαϊκή λεγεώνα (από τη λατινική λέξη legio που σημαίνει "επιστράτευση", "στρατολόγηση", από το legere "επιλέγω") ήταν η μεγαλύτερη μονάδα μονάδα του ρωμαϊκού στρατού περιλαμβάνοντας από 3000 άνδρες τα πρώτα χρόνια έως πάνω από 5200 άνδρες κατά τους αυτοκρατορικούς χρόνους.

Μέχρι τα μέσα του 1ου αιώνα, 10 κοόρτεις (περίπου 5.000 άνδρες) έκαναν μία ρωμαϊκή λεγεώνα. Αργότερα αυτό άλλαξε σε εννέα κοόρτεις συγκεκριμένου μεγέθους (480 ανδρών η καθεμία) και μία -την πρώτη- διπλάσιας δύναμης (800 ανδρών).

Η ιστορία των Ελλήνων ανά τις χιλιετίες σε έναν χάρτη [Βίντεο]

Το κανάλι Ollie Bye στο YouTube ειδικεύεται στη δημιουργία βίντεο με χάρτες, όπου παρατίθενται η ιστορία πολιτισμών, αυτοκρατοριών, πολέμων κλπ.

Μεταξύ των πολύ ενδιαφερόντων βίντεο που βρίσκει κανείς σε αυτό είναι και ένα αφιερωμένο στην ιστορία των Ελλήνων:

Η, διαρκείας χιλιετιών, Ελληνική ιστορία απεικονίζεται σε έναν χάρτη που αρχίζει από την εποχή του Μινωικού Πολιτισμού και φτάνει μέχρι σήμερα- αν και η μυκηναϊκή περίοδος και η Αρχαϊκή εποχή (750 πΧ- 479 πΧ) περνιούνται κάπως συνοπτικά, λόγω του μεγάλου χρονικού πλαισίου και των περιορισμένων – σε σχέση με τις άλλες περιόδους – στοιχείων.

Πώς γεννήθηκε πραγματικά το Γένος των Ελλήνων - Αποδόμηση των «ινδοευρωπαϊκών» παραμυθιών

Η Ελληνική μυθολογία» γραμμένη το 150πχ, από τον Απολλόδωρο τον Αθηναίο γραμματικό προς χρήση των μαθητών της εποχής.

Βιβλίο Α

VII. Ο Προμηθέας έπλασε τους ανθρώπους με χώμα και νερό και τους χάρισε τη φωτιά κρυφά απ’ το Δία, κρύβοντας την σε νάρθηκα. Όταν το έμαθε ο Δίας διέταξε τον Ήφαιστο να καρφώσει το σώμα του στον Καύκασο, σ’ ένα βουνό της Σκυθίας.

Ερμής ο Τρισμέγιστος – Οι Σμαράγδινοι Πίνακες [Βίντεο]

Ένας πολύ σπουδαίος της προκατακλυσμιαίας Εποχής είναι ο Ερμής ο Τρισμέγιστος. Συνέγραψε πρώτος Κοσμογονία και Ζωογονία (Ανθρωπογονία), καθώς αναφέρει ό Φίλων ό Βύβλιος (Απ. 2):

«τωv ύφ” ηλίω γεγοvότωv πρωτός εστι Τάαυτος, δ τωv Γραμμάτωv τηv εύρεσιv επιvοήσας (Ιερογλυφικά), και της τωv υπομvημάτωv Γραφής κατάρξας, ον Αιγύπτιοι μεv εκάλεσαv Θωύθ Αλεξαvδρείς δε Θώθ, Έρμηv δε Έλληvες».

Η ιστορία της αρχαίας Αμφίπολης και τα απίστευτα γεγονότα που συνέβησαν εκεί

Η Αμφίπολη ήταν αρχαία πόλη χτισμένη στην ανατολική Μακεδονία, στις όχθες του ποταμού Στρυμόνα, στη θέση πόλης που παλαιότερα ονομαζόταν "Εννέα Οδοί" ή πολύ κοντά σε αυτήν. Η Αμφίπολη ιδρύθηκε από Αθηναίους το 437 π.Χ. με στόχο τον έλεγχο της πλούσιας σε πρώτες ύλες περιοχή και εγκαταλείφθηκε οριστικά τον 8ο αιώνα μ.Χ.

25 επιτροπές ανά τον κόσμο μάχονται για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

Πραγματοποιείται στην Ιταλία τριήμερο Αρχαιολογικό Συνέδριο όπου συζητείται και η επιστροφή στην Ελλάδα των Γλυπτών του Παρθενώνα με τη συμμετοχή στης Λυδίας Κονιόρδου.

«Μέσα σε έναν κόσμο που αλλάζει, μπροστά σε μια καινούργια εποχή γεμάτη προκλήσεις κοινωνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές, είναι πολύ σημαντικό να εμπνεύσουμε στους νέους το ενδιαφέρον για τη σημασία της πολιτισμικής κληρονομιάς».

«Πάντων δεινότατόν ἐστι διαβολή» - Λυσίας

«Πάντων δεινότατόν ἐστι διαβολή» - Λυσίας

«Διαβολή» κατά το επικρατέστερο, συκοφαντία. Στην αρχαιότητα συχνότατη και αρκετά διαδεδομένη πράξη που αποσκοπούσε πολλές φορές στη χειραγώγηση του όχλου και στο διασυρμό ή την καταστροφή του αντιπάλου ή του ανταγωνιστή.

Στην Αθήνα του 4ου και 5ου πΧ αιώνα η συκοφαντία έλαβε μεγάλες διαστάσεις ως επακόλουθο μιας πολυτάραχης περιόδου. Αρκετά συχνά οι συκοφάντες ενεργούσαν κατ΄ εντολήν άλλων και εφόσον απέφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα εισέπρατταν από εκείνους το ανάλογο χρηματικό αντίτιμο.

Πώς βγήκε η έκφραση «Να δούμε μια άσπρη μέρα»

Το μαύρο είναι για τον δυτικό άνθρωπο το χρώμα-σύμβολο της σκοτεινιάς, της δυσπραγίας, του πένθους. Και μέσα σ’αυτή τη γενική σκοτεινιά, άτομα και λαοί περιμένουν την ανάκαμψη, τη βελτίωση των συνθηκών της ζωής, περιμένουν να δουν την «άσπρη μέρα». Το άσπρο σε αντίθεση προς το μαύρο, άρα φως, ευπραγία, χαρά. Θεωρητικά μπορούμε να πούμε πως η διάκριση είναι απλή, εννοιολογική και ψυχολογική. Ωστόσο, ο συμβολισμός του χρώματος έχει επικρατήσει και σε άλλες χρήσεις. Παλιότερα, όταν οι εκλογές γίνονταν με σφαιρίδια, υπήρχαν λευκά και μαύρα.

Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

Κορύβαντες: Οι πανοπλίες των αρχαϊκών χρόνων αποκτούν σάρκα και… μέταλλα

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς θα έμοιαζαν το… 2016 μ.Χ. οι πανοπλίες που κοσμούσαν τα σώματα των Σπαρτιατών, των αρχαίων Ελλήνων ή των Βυζαντινών πολεμιστών; Όχι, δεν εννοούμε τις απεικονίσεις τους από τα χολιγουντιανά blockbuster, ούτε τα «σουβενίρ» που θα βρείτε στο γιουσουρούμ στο Μοναστηράκι. Μιλάμε για τις αυθεντικές, 100% ρεαλιστικές, πολεμικές και μη, πανοπλίες.

Το έργο του Συλλόγου Κορύβαντες μέσα από χρόνια ακαδημαϊκής έρευνας μας δίνει οπτικές απαντήσεις με σάρκα και… μέταλλο. Τα μέλη του Συλλόγου σφυρηλατούν πανοπλίες από διάφορες περιόδους της ελληνικής ιστορίας, με περίσσιο μεράκι και προσήλωση στις επιστημονικές πηγές, έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι 100% πιστό. Και δεν σταματούν εκεί.

Τα φρικτά όργανα βασανιστηρίων του Μεσαίωνα

Ο πόνος και ο βασανισμός χρησιμοποιούνταν από αρχαιοτάτων χρόνων τόσο για την τιμωρία εγκληματιών, όσο και για την απόσπαση ομολογιών. Το Μεσαίωνα, ωστόσο, η υπόθεση «βασανισμού» εξελίχτηκε σε ολόκληρη επιστήμη με όργανα ειδικά σχεδιασμένα για την επίτευξη του μέγιστου δυνατού πόνου ή κι ενός μαρτυρικού θανάτου! Πολλές εκ των συσκευών προκαλούν φρίκη ακόμη και μόνο κοιτάζοντάς τες.

Το χρονικό της ανατίναξης του Παρθενώνα από τους Βενετούς (1687)

Στα 1685 η Βενετία ήταν μεγάλο κράτος. Ήταν θαλασσοκράτειρα όπως περίπου σήμερα ή Αγγλία. Η Ελλάδα ήταν τότε επαρχία τουρκική, και η Βενετία ήθελε να την κατάκτηση. Στέλνει λοιπόν η Βενετία στην Πελοπόννησο τον αρχιστράτηγο Μοροζίνη με στρατό 10.000 άνδρες να την κυριέψει. Από το στρατό αυτό 4.000 άνδρες ήταν μισθοφόροι, Γερμανοί και άλλοι ευρωπαίοι με αρχηγό τον κόμη Καινιξμάρκ από τη Σουηδία παν φημιζόταν ως άριστος. στρατιωτικός. Η Πελοπόννησος κυριεύεται εύκολα από τον Μοροζίνη, γιατί τον βοήθησαν και οι Έλληνες κάτοικοί της.

Μια μαρμαροστρωμένη πλατεία των Βυζαντινών στη Θεσσαλονίκη

Το νέο σπουδαίο αρχαιολογικό εύρημα της Θεσσαλονίκης είναι η μαρμαροστρωμένη πλατεία των Βυζαντινών χρόνων, που ανακαλύφθηκε λόγω των εργασιών που γίνονται για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Είναι η πρώτη φορά που έρχεται στο φως τέτοιο εύρημα, καθώς πλατεία αναλόγου σχήματος στρωμένη με μάρμαρο έχει βρεθεί μόνο στην πόλη Γέρασα της Ιορδανίας. Η πλατεία χρονολογείται στον 6ο μ.Χ. αιώνα και βρίσκεται σε απόσταση μόλις μερικών τετραγώνων από το σταθμό Βενιζέλου όπου έχει αποκαλυφθεί η βυζαντινή λεωφόρος της Θεσσαλονίκης, η περίφημη decumanus maximus, η οποία θα διατηρηθεί επιτόπου σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ που υπέγραψε πρόσφατα η υπουργός Λυδία Κονιόρδου.

Εκεί που όπου γεννήθηκαν ο Απόλλωνας και η Άρτεμις - Ιερός τόπος του φωτός και της ιστορίας

Είναι ένα νησάκι μια σταλιά, ελάχιστα τετραγωνικά χιλιόμετρα. Έχει όμως θέση που της δίνει σημαντικό ρόλο στην ιστορία και λάμψη που ξεπερνά κατά πολύ τα σύνορα της χώρας.

Η τοποθεσία της Δήλου είναι νευραλγική, καθώς βρίσκεται στην καρδιά του Αιγαίου, με όλα τα γύρω νησιά, Νάξο, Πάρο, Σίφνο, Σέριφο, Σύρο, Άνδρο, Τήνο και Μύκονο να είναι ορατά από τα υψώματά της Δήλου. Έτσι, λέγεται, οι αρχαίοι γεωγράφοι ονόμασαν τα νησιά από Κυκλάδες- σε αντίθεση με τις Σποράδες- ενώ ο Καλλίμαχος απέδιδε στη Δήλο την ονομασία «Ιστίη», δηλαδή Εστία.

Οι τελευταίες επιθυμίες του Αριστοτέλη και ο τάφος του στα αρχαία Στάγειρα

Τα όσα σημαντικά αποκαλύπτονται τις τελευταίες μέρες για τον τάφο του Αριστοτέλη στα αρχαία Στάγειρα της Χαλκιδικής αναζωπύρωσαν το ενδιαφέρον για τη ζωή του.

Ειδικά για τις συνθήκες θανάτου του στη Χαλκίδα και τη μεταφορά της τέφρας του στη γενέτειρά του. Σύμφωνα με πηγές, αδιαμφισβήτητης εγκυρότητας, «όταν ο Αριστοτέλης πέθανε στη Χαλκίδα (Οκτώβριος 322 π.Χ.), οι Σταγειρίτες έστειλαν και έφεραν την τέφρα του στην πατρίδα τους, την τοποθέτησαν μέσα σε χάλκινη υδρία και κατόπιν απέθεσαν την υδρία αυτή σε μια τοποθεσία που την ονόμασαν Αριστοτέλειον. Κάθε φορά που είχαν σημαντικές υποθέσεις και ήθελαν να λύσουν δύσκολα προβλήματα, συγκαλούσαν σε αυτόν τον τόπο τη συνέλευσή τους».

Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017

Εθνικό Αρχαιολογικό: Τα κλειστά πωλητήρια και η απεργία των αρχαιοφυλάκων

Τα πωλητήρια του πρώτου μουσείου της χώρας υπολειτουργούν ή είναι κλειστά, πολλές αίθουσες του μουσείου κλειστές από έλλειψη προσωπικού, μια απογοητευτική εικόνα

Η ταμπέλα που ήταν αναρτημένη στην είσοδο του πωλητηρίου του αρχαιολογικού μουσείου διατύπωνε το πρόβλημα του εθνικού αρχαιολογικού μουσείου και της έλλειψης προσωπικού.

Η ιδιοφυής οικονομική πολιτική του Μ. Αλεξάνδρου!

Μεγαλοφυής, αήττητος στρατηλάτης, ο Αλέξανδρος Γ’, της Δυναστείας των Αργεαδών, δίκαια του αποδόθηκε η προσωνυμία, ο Μέγας. Η ιστορία επιφύλαξε γι’ αυτόν μοίρα λαμπρή. Τον όρισε να μεταλαμπαδεύσει αυτός την Ελληνική σκέψη, τον Ελληνικό πολιτισμό έως τα βάθη της Ανατολής.

Ο Αλέξανδρος τον χειμώνα του 335, ασχολήθηκε με τη διοργάνωση του βασιλείου του, επειδή σκόπευε να απουσιάσει στην Ασία για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αρχικά είχε την πρόθεση να κατακτήσει την Περσία, εκθρονίζοντας το Δαρείο και να ανέβει ο ίδιος στο θρόνο, εκδικούμενος για την εκστρατεία του Ξέρξη στο παρελθόν, ο οποίος είχε επιχειρήσει την υποδούλωση όλων των Ελλήνων. Το δε αρχικό σχέδιο του Αλέξανδρου περιελάμβανε τα εξής τρία στάδια : Πρώτα την κατάκτηση της Μικράς Ασίας, ακολούθως την κατάληψη της Συρίας και της Αιγύπτου, τις οποίες θα χρησιμοποιούσε ως ορμητήριο για τις επιχειρήσεις της τρίτης φάσεως, που στόχευαν στην κατάλυση του βασιλείου της Περσίας.

Η τεχνολογία του αρχαίου Ελληνικού θεάτρου

Όσοι ενδιαφέρονται για την ιστορία και την τεχνολογία των αρχαιοελληνικών θεάτρων στον βορειοελλαδικό χώρο θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη διάλεξη του Ομότιμου Καθηγητή Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Γιώργου Καραδέδου, την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου, στις 7 το βράδυ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μια σπάνια απόδειξη αγάπης - Η γυναίκα που βρέθηκε θαμμένη με την καρδιά του συζύγου της

Σε ένα μικρό κουτί σε τάφο μιας αριστοκράτισσας του 17ου αιώνα βρέθηκε μια ανθρώπινη καρδιά και ήταν του άντρα που αγάπησε.

Το 2013 κι ενώ πραγματοποιούσαν ανασκαφές σε ένα μοναστήρι στην πόλη Ρεν της Γαλλίας, ερευνητές έφεραν στο φως ένα φέρετρο από μόλυβδο, ηλικίας 450 ετών. Μέσα βρήκαν μια εντυπωσιακά καλοδιατηρημένη σορό ενός ανθρώπου που φορούσε δερμάτινα υποδήματα και ήταν τυλιγμένος με έναν θρησκευτικό μανδύα. Εκτός από αυτό, ανακάλυψαν όμως και κάτι άλλο, ένα πολύ μικρότερο σε μέγεθος κουτί δίπλα, πάλι από μόλυβδο, σε σχήμα καρδιάς. Όταν το άνοιξαν, μέσα υπήρχε μια ανθρώπινη καρδιά.

Βραβευμένο μαθητικό ντοκιμαντέρ θα προβάλλεται σε πτήσεις της Aegean

Ντοκιμαντέρ διάρκειας τριών λεπτών -με τριάντα αρχαία θέατρα της χώρας- μέρος του οποίου αποτελεί και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του 2ου Γυμνασίου Χανίων για την Αρχαία Απτέρα θα προβάλλεται από το καλοκαίρι σε πτήσεις της Aegean.

Το μαθητικό ντοκιμαντέρ διακρίθηκε το καλοκαίρι με το 2o Πανελλήνιο Βραβείο στον διαγωνισμό «Οι μαθητές μας ξεναγούν στα αρχαία θέατρα», που διοργάνωσαν το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η ΕΡΤ και το Σωματείο «Διάζωμα».

Νίγια - Μια χαμένη Ελληνική πόλη στην Κίνα!

Ο αμφορέας αυτός βρέθηκε στην πόλη Νίγια κάπου 640 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της πόλης Kashgar το 1993. Η ανακάλυψη δεν είναι νέα, δηλαδή δεν είναι ούτε του προαναφερόμενου χρόνου. Πηγαίνει αρκετά πίσω.

Ο Βρετανός εξερευνητής σερ Όρελ Στέιν, περιδιαβάζοντας την Κίνα το 1903 (106 χρόνια πριν) άκουσε από Κινέζους χωρικούς για την ύπαρξη μιας αρχαίας Ελληνικής πόλης κάτω από μεγάλους αμμόλοφους. ( Όταν επιβλήθηκε στην Κίνα το κομμουνιστικό καθεστώς τα αρχαιολογικά ενδιαφέροντα αδράνησαν.)

Ο τολμηρός καπετάνιος από τη Σύμη που ανακάλυψε το περίφημο «Ναυάγιο των Αντικυθήρων», πέθανε παράλυτος και χρεοκοπημένος

Γιατί αρνήθηκε να το αποκαλύψει στους ξένους και τι έγραψε στο τελευταίο γράμμα στον πρωθυπουργό

Ο Συμιακός καπετάνιος Δημήτρης Κοντός ήταν αυτός που ανακάλυψε με το πλήρωμα του το περίφημο «Ναυάγιο των Αντικυθήρων». Το εντόπισε ΒΑ των Αντικυθήρων στην περιοχή «Πινακάκια».  Η πρώτη ανέλκυση του ναυαγίου που έγινε την περίοδο 1900-1901 συνιστά και την πρώτη μεγάλης έκτασης ενάλια έρευνα παγκοσμίως. Την επιχείρηση ανέλαβε και καθοδήγησε ο καπετάνιος Δημήτρης Κοντός. Το πλήρωμα του ανέβασε στην επιφάνεια τα ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικά ευρήματα με τη συνδρομή πλοίων του Ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού.

Ο γίγαντας της Πέτρας, ένας καταρράκτης υπερθέαμα

Πρέπει να είναι πάνω από 15 μέτρα. Έτσι όπως τον βλέπεις από κάτω μοιάζει και ψηλότερος. Ο μεγαλύτερος της Ελλάδας, λένε οι ντόπιοι, μα ας αφήσουμε τις συγκρίσεις.

Έτσι κι αλλιώς ο καταρράκτης έξω από το χωριό Πέτρα, στην περιοχή της Αλιάρτου, είναι υπερθέαμα. Οι καταρράκτες, για την ακρίβεια, γιατί είναι τρία σε ένα.

Θεόφραστος, ο μαθητής, συνοδοιπόρος και συνεχιστής του Αριστοτέλη

Μαθητής του Λεύκιππου και του Πλάτωνα αργότερα, ο φιλομαθής Θεόφραστος ο Ερέσιος γνώρισε τον Αριστοτέλη στην πλατωνική Ακαδημία σε κάτι που έμελλε να γίνει μια σχέση ζωής.

Ο Αριστοτέλης αναγνώρισε την ευφυΐα και τη δίψα για γνώση του Θεόφραστου και τον έχρισε μαθητή του, περιβάλλοντάς τον με πατρική αγάπη. Ενδεικτικό της εκτίμησης που έτρεφε μάλιστα στον μαθητή του ο Αριστοτέλης, όταν κατηγορήθηκε για ασέβεια το 323 π.Χ. και αναγκάστηκε να καταφύγει στη Χαλκίδα, άφησε στον Θεόφραστο τη βιβλιοθήκη του και του εμπιστεύτηκε τη διεύθυνση της Περιπατητικής Σχολής του!

Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2017

Αρχαία Αθήνα - Ο χώρος της Αγοράς [Βίντεο]

Στα μέσα του 6ου αι. π.Χ. ιδρύθηκε στα βορειοδυτικά του Ιερού Βράχου της Ακροπόλεως, ανάμεσα στους λόφους του Αρείου Πάγου και του Αγοραίου Κολωνού, η Αγορά των Αθηνών, η οποία για τους επόμενους τέσσερις τουλάχιστον αιώνες αποτέλεσε το κέντρο της πόλης των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων.

Σ' αυτήν ανεγέρθηκαν τα σημαντικότερα δημόσια κτήρια και ιερά του άστεως και αναπτύχθηκε έντονη διοικητική, πολιτική, δικαστική, εμπορική, κοινωνική, πολιτιστική και θρησκευτική δραστηριότητα. Η αλληλουχία των οικοδομημάτων της Αγοράς μέσα στο χρόνο αντικατοπτρίζει την εξελικτική πορεία του δημοκρατικού πολιτεύματος στους πέντε αιώνες ύπαρξης της πόλεως-κράτους.

Το τέλος του αρχαίου κόσμου

Είπε ο Μυρτίας (Σύρος σπουδαστής

στην Aλεξάνδρεια· επί βασιλείας

αυγούστου Κώνσταντος και αυγούστου Κωνσταντίου·

εν μέρει εθνικός, κ’ εν μέρει χριστιανίζων)·

«Δυναμωμένος με θεωρία και μελέτη,

εγώ τα πάθη μου δεν θα φοβούμαι σα δειλός.

Το σώμα μου στες ηδονές θα δώσω,

στες απολαύσεις τες ονειρεμένες,

στες τολμηρότερες ερωτικές επιθυμίες,

στες λάγνες του αίματός μου ορμές, χωρίς

κανέναν φόβο, γιατί όταν θέλω —

και θάχω θέλησι, δυναμωμένος

ως θάμαι με θεωρία και μελέτη —

στες κρίσιμες στιγμές θα ξαναβρίσκω

το πνεύμα μου, σαν πριν, ασκητικό».

Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Κωνσταντίνου το 337, η εξουσία διαμοιράστηκε στους τρεις γιους του, τον πρωτότοκο Κωνσταντίνο Β΄, που πέθανε τρία χρόνια μετά, το 340, τον Κωνστάντιο Β΄, που έλαβε το ανατολικό τμήμα της αυτοκρατορίας και τα Βαλκάνια εκτός της Ιλλυρίας, και τον Κώνσταντα, τον μικρότερο, που έλαβε το δυτικό τμήμα της αυτοκρατορίας: Ιταλία, Αφρική, Ισπανία, Βρετανία, Γαλατία και Ιλλυρία.

Αποφθέγματα - Πέρι Αυτοκυριαρχίας

Η πειθαρχία του εαυτού μας είναι μια από τις μεγαλύτερες αρετές. Όταν όμως είμαστε ήρεμοι εσωτερικά κανείς και τίποτα δεν μπορεί να μας αναγκάσει σε ενέργειες χωρίς να θελήσουμε ή συναινέσουμε. Ο Λογικός άνθρωπος γνωρίζοντας τα πάθη του τα θέτει υπό έλεγχο, θέτοντας ταυτόχρονα υπό έλεγχο τον εαυτό του. Όταν θέτουμε τον εαυτό μας υπό έλεγχο, κυβερνάμε τους γύρω μας. Και αυτό συμβαίνει επειδή είθισται οι γύρω μας να κυβερνιούνται από τα πάθη τους.

Οι τεχνικές λατόμησης και η εξάπλωση του φημισμένου κατά την αρχαιότητα Πράσινου Θεσσαλικού Λίθου

Είναι ο τίτλος της διάλεξης που θα δώσει ο Βασίλης Μέλφος, Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου, ώρα 20.00 στην Αίθουσα «Μανόλης Ανδρόνικος» του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

O Πράσινος Θεσσαλικός Λίθος υπήρξε ένα από τα πιο φημισμένα πετρώματα της Αρχαιότητας (1ος αι. π.Χ. - 6ος αι. μ.Χ.). Τα ρωμαϊκά και βυζαντινά λατομεία στη Χασάμπαλη της Λάρισας, με τα ίχνη λάξευσης και λατόμησης αποτελούν σημαντικούς μάρτυρες για την τεχνολογία της εξόρυξης.

Άρθρο των NYT το 1975: «Στους Έλληνες χρωστάμε την βαθιά αίσθηση για την αξιοπρέπεια του ανθρώπου»

Για χιλιάδες χρόνια παλαιότεροι πολιτισμοί, όπως αυτοί των Περσών, των Ασσυρίων, των Βαβυλώνιων, έβλεπαν τον άνθρωπο ως ένα απεχθές ον που σέρνονταν μπροστά σε θεότητες και δυνάστες. Οι Έλληνες όμως, πήραν τον άνθρωπο και τον έστησαν στα πόδια του. Τον δίδαξαν να είναι υπερήφανος…

Ο κόσμος είναι γεμάτος θαύματα, έλεγε ο Σοφοκλής, αλλά τίποτα δεν είναι πιο θαυμάσιο από τον άνθρωπο. Οι Έλληνες έπεισαν τον άνθρωπο, όπως ο Περικλής το τοποθέτησε, ότι ήταν δικαιωματικά ο κάτοχος και ο κύριος του εαυτού του και δημιούργησαν νόμους για να περιφρουρήσουν τις προσωπικές του ελευθερίες.