Ο Αριστοτέλης στην «Ποιητική» του δίνει τον ακόλουθο ορισμό της τραγωδίας:
«Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, χωρίς εκάστω των ειδών εν τοις μορίοις, δρώντων και ου δι’ απαγγελίας, δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν».
Σύμφωνα με τον ορισμό, η τραγωδία είναι απομίμηση μιας σοβαρής πράξης, με αξιόλογο περιεχόμενο. Είναι αναπαράσταση της πραγματικότητας, όχι όμως πιστή, αλλά δημιουργική κι ελεύθερη, με τάση εξιδανίκευσης.
Ο χαρακτηρισμός τέλεια δηλώνει ότι η υπόθεση της τραγωδίας έχει αρχή, μέση και τέλος, ενώ το μέγεθός της έχει τέτοια έκταση, ώστε να μπορεί ο θεατής να έχει σαφή αντίληψη και του συνολικού έργου και του επιμέρους. Άλλωστε η μίμηση γίνεται με λόγο ηδυσμένο (γλυκό), που έχει δηλαδή ρυθμό, μελωδία κι αρμονία.
Όμως τα στοιχεία αυτά δε διασκορπίζονται με τον ίδιο τρόπο σε όλο το έργο, αλλά όπου ταιριάζει το καθένα. Χαρακτηριστικό γνώρισμα της τραγωδίας είναι η δράση και αναφέρεται στην κίνηση των προσώπων.
Οι υποκριτές δεν απαγγέλλουν απλά, αλλά μιμούνται τους ήρωες του έργου, τους οποίους υποδύονται. Η δράση διακρίνεται σε εσωτερική και εξωτερική. Η εσωτερική «συνίσταται στην ψυχική κίνηση των προσώπων, στην αντιθετική κίνηση των παθών, των συναισθημάτων και πιο πολύ στη σύγκρουση των προσώπων και στην πάλη των ιδεών.
Εξωτερική είναι η δράση της εισόδου και εξόδου των προσώπων στη σκηνή» (Β. Καλογεράς). Όπως ερμηνεύει εύστοχα ο T.S. Eliot, «πίσω από τον τραγικό λόγο βρίσκεται η δραματική ενέργεια, η χροιά της φωνής, το ανασηκωμένο χέρι ή ο τεντωμένος μυς και η ιδιαίτερη συγκίνηση».
Σκοπός της τραγωδίας είναι να οδηγήσει τον θεατή, μέσα από το έλεος και τον φόβο, στην κάθαρση, έναν όρο δύσκολο που έχει απασχολήσει για αιώνες τους ερμηνευτές. Κατά τον Αριστοτέλη, ο φόβος και το έλεος (συμπάθεια), αποτελούν τη χαρακτηριστική (οικεία) ηδονή, που προκαλεί η τραγωδία.
Η ηδονή αυτή είναι βαθύτερη και πιο ουσιαστική από την ηδονή που προσφέρουν τα άλλα είδη της λογοτεχνίας, γιατί προέρχεται από ένα είδος τέχνης τόσο σύνθετο και ζωντανό και κυρίως από την πρόκληση του φόβου και του ελέους. Ο θεατής συμμετέχει λογικά και συναισθηματικά στα δρώμενα. Ανησυχεί για τη τύχη του τραγικού ήρωα και για τους κινδύνους στους οποίους είναι εκτεθειμένος και νιώθει συμπόνια γι’ αυτόν και τα βάσανά του.
Ο ήρωας αναξιοπαθεί και τα σωματικά του παθήματα (πάθη), που διεγείρουν στον θεατή ισχυρά συναισθήματα φόβου και ελέους, είναι πολύ πιο οδυνηρά, απ’ όσο αντέχει το αίσθημα δικαιοσύνης του θεατή, καθώς συγκρούεται συνήθως με τη Μοίρα, λόγω κάποιου λάθους (αμαρτία) και συντρίβεται.
Κατά την άποψη που επικρατεί, με την κάθαρση, που προκαλεί η τραγωδία σαν έργο τέχνης, οι θεατές ανακουφίζονται και ηρεμούν ψυχικά, γιατί διαπιστώνουν είτε την ηθική νίκη του τραγικού ήρωα ή την αποκατάσταση της ηθικής τάξης.
Γενικότερα οι θεατές, καθώς ζουν έντονα τον ανθρώπινο μύθο μέσα στο τραγικό μεγαλείο του έργου, λυτρώνονται, με τη μαγεία της τέχνης και γίνονται ελεύθεροι και ανώτεροι άνθρωποι.
Συγχαρητήρια που έχετε ένα τέτοιο site, οχι απλώς με θέματα υψηλού επιπέδου, αλλά και με ανάλυση και περιγραφή της αρμόζουσας ποιότητας. Μην πτοείσθε, αν δεν έχετε πολλα hits και likes. Εχετε τουλάχιστον έναν ύποστηρικτή, και πολλούς άλλους σιωπηλούς υποστηρικτές, και με την προβολή των αιώνιων ιδεών και ιδανικών, (πού ειναι άπιαστα για τους φίλους μας τους ξένους, που πάντοτε ενδόμυχα υποκλίνονται, και για τους φίλους μας τους techies του internet που χάνουν το βάθος της ανθρώπινης ψυχής και τις υψηλότερες δυνάμεις του νού, μη αφιερώνοντας χρόνο στο θησαυρό της κλασσικής και ανθρωπιστικής παιδείας). Συνεχίστε με σθένος, είστε πηγή έμπνευσης και καλλιέργειας. Ευχαριστούμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ γενια μου ειναι πολυ τυχερη διοτι διδαχτηκαμε τους σημαντικοτερους αρχαιους Φιλοσοφους.Ηταν η παιδεια ποΛυ ανεπτυγμενη.ο κ. Μικρουδης με εχει καλυψει,συντασσομαι με την τεκμηριωμενη και εμβριθη κριτικη του.Δυστυχως δεν υπαρχει ενδιαφερον γιατι εκτος απο καλη παιδεια απαραιτητη προυποθεση να θελεις να συναντηθεις με εναν ανωτερο εαυτο.Οι περισσοτεροι ανθρωποι ενδιαφερονται για υλικα αγαθα και ευνοει πολυ η αντιληψη που επικρατει οτι πετυχημενοι ειναι οι κατεχοντες χρημα.Αξιεπαινη η προσπαθεια σας θα ηθελα να μας ενημερωσετε που βρισκεστε σημεα
Διαγραφήeimai eytyxhs gi ayto to thysayro ths logotexnias mas einai o ploytos poy den alwletai
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό άρθρο
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια για το site που παρέχει τέτοιες πληροφοριες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι πληροφορίες, είναι κάτι το απρόσμενα τόσο καταπληκτικές. Θεωρώ τον εαυτό μου, προνομιούχο που μου έτυχε να σας εντοπίσω και να σας παρακολουθήσω . Ευχαριστώ πολύ.
ΑπάντησηΔιαγραφή