Ο «τζόκεϋ» του Αρτεμισίου

Είναι το μεγαλοπρεπέστερο χυτό άγαλμα αλόγου με αναβάτη, που σώζεται από την Ελληνική αρχαιότητα.

Ανασύρθηκε σε κομμάτια από αρχαίο ναυάγιο και έχει συμπληρωθεί στην ουρά και στο κέντρο του κορμού. Το άλογο αποδίδεται σε έντονο καλπασμό τη στιγμή του αγώνα.

Στο δεξιό μηρό του υπάρχει εγχάρακτη μορφή Νίκης, που κρατάει στεφάνι στα ανυψωμένα χέρια της, σφράγισμα σύνηθες σε καθαρόαιμα άλογα στην αρχαιότητα.

Η κίνηση και η ανατομία του ζώου αποδίδονται με τρόπο απόλυτα ρεαλιστικό. Ο αναβάτης είναι μικρός σε ηλικία και διαστάσεις, και τα χαρακτηριστικά του προσώπου του δείχνουν ότι πρέπει να ήταν νέγρος. Η μικροσκοπική και άσχημη μορφή του έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το υπερήφανο, μεγαλόσωμο ζώο.

Στρέφει προς τα αριστερά το κεφάλι του, και τα μαλλιά του είναι ατημέλητα. Φορεί σανδάλια και χιτωνίσκο που ανεμίζει από την ταχύτητα, ενώ στο αριστερό χέρι θα κρατούσε τα ηνία και στο δεξί το μαστίγιο.

Το άγαλμα, έργο άγνωστου γλύπτη, πρέπει να ήταν αφιερωμένο σε κάποιο σημαντικό ιερό.

Ελληνιστική περίοδος, περίπου 140 π.Χ. - Θαλάσσια περιοχή πλησίον ακρωτηρίου Αρτεμισίου Βόρειας Εύβοιας - μήκος: 2,90 μ., ύψος: 2,10 μ. - Εθνικό αρχαιολογικό μουσείο

This most thrilling cast statue of a horse and its rider was found in fragments in an ancient shipwreck. Part of the horse's tail and belly have been restored. A figure of Nike holding a wreath in her raised hands, a common brand for thoroughbreds in antiquity, is engraved on the animal's right thigh. The horse gallops with tremendous speed; its movement and anatomy are rendered with extreme realism. It is mounted by a very young African boy, whose tiny contorted figure and constricted face contrast with the animal's majestic presence. The boy wears sandals and a short chiton, which is blown back by the wind. He held reigns in his left hand and a whip in his right. The sculpture, whose creator remains unknown, was probably dedicated at an important sanctuary.

Σχόλια