Οι βωμολοχίες των Αρχαίων Ελλήνων: Από τον σαρκασμό στην ωμή χυδαιότητα
Στην αρχαία Ελλάδα, το φαινόμενο της βωμολοχίας και της προσβολής δεν ήταν ταμπού. Αντίθετα, αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής ζωής, της πολιτικής σάτιρας και της θεατρικής τέχνης. Ο Αριστοφάνης, για παράδειγμα, χρησιμοποίησε τη βρισιά ως μέσο κοινωνικού σχολιασμού, με εκφράσεις που συχνά προκαλούν χαμόγελα – και σοκ – ακόμα και σήμερα.
Στο βιβλίο του Μάριου Βερέττα «Τα βρωμόλογα των αρχαίων Ελλήνων» παρουσιάζονται εντυπωσιακές λέξεις που χρησιμοποιούνταν για να χλευάσουν, να ειρωνευτούν ή να ταπεινώσουν κάποιον. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα:
- Αβροβάτης: Θηλυπρεπής άνδρας με ντελικάτο βάδισμα.
- Ανασεισίφαλλος: Γυναίκα που απολαμβάνει την ερωτική πράξη, «κουνάει τον φαλλό».
- Βδέω: Εκπέμπω δύσοσμα αέρια, πέρδομαι.
- Γυναικοπίπης: Αυτός που κατασκοπεύει γυναίκες – μπανιστιρτζής.
- Δρομάς: Πόρνη του δρόμου.
- Κασσωρίς: Εταίρα, συνοδός ερωτικού χαρακτήρα.
- Μύζουρις: Γυναίκα που ασχολείται με στοματική διέγερση.
- Πιθηκαλώπηξ: Πανουργό άτομο, μίγμα πιθήκου και αλεπούς.
- Ρωποπερπερήθρας: Φλύαρος, που μιλάει συνεχώς ανοησίες.
- Κύντερος: Χυδαίος, κοπρίτης, αναίσχυντος.
- Κίνουρης: Εκκεντρικός άνδρας που επιδεικνύει τα γεννητικά του όργανα.
- Λέχριος: Περιφρονητικός χαρακτηρισμός, ο καταφρονημένος.
- Χαλκιδίτις: Πόρνη που εκδιδόταν για ένα χάλκινο νόμισμα.
Οι εκφράσεις αυτές, αν και σήμερα θεωρούνται ακραίες, προσφέρουν πολύτιμη εικόνα για την καθημερινή ζωή, τη σεξουαλικότητα και το χιούμορ των αρχαίων Ελλήνων. Αποκαλύπτουν επίσης τη δύναμη της γλώσσας ως εργαλείο κοινωνικού σχολιασμού, σάτιρας και απελευθέρωσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: