Μπορεί η εξέλιξη της τεχνολογίας να «ταξιδέψει» την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας έξω από τα σύνορα της χώρας; Στο πώς είναι εφικτό με τις νέες τεχνολογίες και να ενημερωθεί ένας επισκέπτης «αλλά και να προστατευτεί η πολιτιστική κληρονομιά, να δημιουργηθούν πλατφόρμες, νέα εργαλεία και τελικά να φτάσει αυτό το προϊόν έξω και στη Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο» εστιάζει, τα τελευταία χρόνια, η έρευνα στο Εργαστήριο Ψηφιακών Μέσων Σχεδιασμού του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Όπως ανέφερε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο υπεύθυνος του εργαστηρίου, καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης, Παναγιώτης Παρθένιος, το τουριστικό προϊόν παγκοσμίως περνά σε μια νέα εποχή χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών, που δίνει πλέον αφθονία πληροφοριών στον επισκέπτη, με την «πληροφορία που βρίσκεται δίπλα μας να είναι πλέον περισσότερη από αυτή που μπορούμε να διαχειριστούμε».
Η εξέλιξη του Crete 3D
Ένα από τα κύρια προϊόντα, που βρίσκονται σε διαρκή εξέλιξη στο Εργαστήριο Ψηφιακών Μέσων Σχεδιασμού του Πολυτεχνείου Κρήτης, είναι μια καινοτόμος πλατφόρμα, το Crete 3D, «στόχος της οποίας είναι να παρουσιάσει όλα τα μνημεία της Κρήτης τρισδιάστατα χωρίς κάποιον εξειδικευμένο εξοπλισμό, να μπορεί δηλαδή ο καθένας να μπει σε έναν browser και να δει ποιο μνημείο μπορεί να επισκεφθεί να περιηγηθεί τρισδιάστατα, διαδραστικά».
Με πολύ απλό τρόπο, όπως εξηγεί ο κ. Παρθένιος, «έχουμε μοντελοποιήσει διαδραματικά, αφού αφαιρούμε δηλαδή την περιττή πληροφορία, έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα στον καθένα, χωρίς να υπάρχει τεράστιος όγκος δεδομένων, τα κυριότερα μνημεία σε κάθε νομό της Κρήτης».
Μπορεί κάποιος να μπει στο crete3d.gr και να περιηγηθεί, να διαλέξει συγκεκριμένο μνημείο, να το δει τρισδιάστατα, ενώ ο ίδιος ορίζει πώς κινείται στον χώρο και μπορεί να φθάσει στο τελικό κομμάτι, όπου θα δει βίντεο, φωτογραφίες, πότε μπορεί να το επισκεφθεί και άλλες χρήσιμες πληροφορίες.
Έτσι, αναφέρει ο κ. Παρθένιος, λύνεται και το πρόβλημα της παρουσίασης «του τεράστιου αριθμού μνημείων σε διαφορετικές ιστορικές εποχές» που έχει η Κρήτη, αφού μέσα από επτά ιστορικές περιόδους «μπορείς να δεις πώς εξελίχθηκε ένα μνημείο […] από τα μινωικά χρόνια μέχρι σήμερα, πώς π.χ. η παλιά πόλη των Χανίων απέκτησε τις διάφορες φάσεις των τειχών της».
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ήδη διαθέσιμο στο κοινό μέσω browser και πρόκειται να εξελιχθεί και για χρήση σε πλατφόρμες κινητών με χρήση νέας τεχνολογίας, όπως drones, αλλά και χρήση σε άλλες συσκευές απεικόνισης ώστε να γίνει συλλογή νέας πληροφορίας και να εμπλουτιστεί η πλατφόρμα. Σήμερα, διαθέτει 70 σημεία στον χάρτη, από τα οποία τα 15 είναι μοντελοποιημένα σε τρεις διαστάσεις.
Καταγράφοντας τα μνημεία με χρήση κινητών τηλεφώνων
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Παρθένιο, γίνεται έρευνα σε διάφορους τομείς στο κομμάτι της καταγραφής και απεικόνισης των μνημείων με χρήση πλέον τρισδιάστατων σαρωτών, καμερών χειρός, τεχνολογιών που επιτρέπουν τη δημιουργία ολογραμμάτων, τεχνολογίες που -όπως εξηγεί- «μας επιτρέπουν με φτηνό τρόπο πλέον, ακόμη και με μια απλή φωτογραφική μηχανή ή το κινητό, να καταγραφεί ένα μνημείο τρισδιάστατα και μετά, μέσα από υπολογιστή, να μπορέσει να το επεξεργαστεί ο επιστήμονας, να το μοιραστεί με όλο τον κόσμο, να κάνει αναλύσεις σε ότι αφορά τις φθορές κ.ά».
Στόχος του Εργαστηρίου είναι «ερευνητές και φοιτητές να μπορούμε να αποτυπώνουμε μνημεία χωρίς εξειδικευμένο μηχανισμό ή εξοπλισμό” και “το στοίχημα είναι ο απλός πολίτης πλέον να μπορεί με το κινητό του τηλέφωνο να φτιάξει ένα τρισδιάστατο μοντέλο του μνημείου και να το μοιραστεί με τους υπόλοιπους». Ήδη, σύμφωνα με τον κ. Παρθένιο, καταγράφονται και έχουν μοντελοποιηθεί δύο μνημεία στα Χανιά από φοιτητές μεταπτυχιακού προγράμματος της Αρχιτεκτονικής Σχολής στο πλαίσιο ενός προγράμματος που εστιάζει στον τουρισμό.
Ο τουρισμός στην εποχή της «επαυξημένης πραγματικότητας»
Ήδη, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Εργαστηρίου Ψηφιακών Μέσων Σχεδιασμού του Πολυτεχνείου Κρήτης, εδώ και κάποια χρόνια, στα Χανιά, έχουν εκπονηθεί διπλωματικές εργασίες από φοιτητές, όπου π.χ. στο λιμάνι, στην παλιά πόλη, μπορεί κάποιος να περπατήσει συγκεκριμένες διαδρομές και κοιτώντας μέσα από το κινητό του να δει, μέσω της επαυξημένης πραγματικότητας, τις διάφορες φάσεις των μνημείων ψηφιακά απεικονισμένες πάνω στον φυσικό κόσμο.
Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Παρθένιο, είναι και το ατού της επαυξημένης πραγματικότητας, «το να συνδυάζεις δηλαδή το ψηφιακό με τον αναλογικό κόσμο».
Ο ίδιος δηλώνει, πάντως, αντίθετος με τη λογική ενός επισκέπτη «αποκομμένου από το φυσικό κόσμο».
Στην εποχή των «Έξυπνων Αρχαιολογικών Χώρων» και της προσωποποιημένης επίσκεψης
Οι ερευνητές, σύμφωνα με τον κ. Παρθένιο, δουλεύουν πλέον στο πώς θα είναι τα μουσεία του μέλλοντος, με στόχο, μέσα από αυτές τις συσκευές, ο κάθε χρήστης να πάρει την πληροφορία που είναι χρήσιμη σε αυτόν προσωπικά και άρα τα μουσεία και τα μνημεία να έχουν να κάνουν με το προφίλ του χρήστη.
Στο σημείο αυτό, εξηγεί ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, «έρχεται και όλο το κομμάτι του Big Data και των ‘Έξυπνων Αρχαιολογικών Χώρων’, χώροι όπου μπαίνεις και αλληλεπιδράς εσύ ο ίδιος με τα μνημεία, ενώ λαμβάνεις την πληροφορία που χρειάζεσαι από τα μνημεία ανάλογα με το προφίλ σου».
Πηγές: Μακεδονία, anaskafi, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια: