Η βύθιση του «Oria» στον Σαρωνικό Κόλπο της Ελλάδας τον Φεβρουάριο του 1944 είναι μια από τις χειρότερες θαλάσσιες τραγωδίες στην ιστορία. Κόστισε σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερες ζωές από εκείνες που έγιναν στην καταστροφή του Τιτανικού.
Το παρασκήνιο του Oria ξεκινά τον Σεπτέμβριο του 1943, δύο χρόνια πριν από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Η Ιταλία είχε συνθηκολογήσει στις 8 Σεπτεμβρίου 1943 και οι Γερμανοί κρατούσαν τα Δωδεκάνησα. Η ιταλική φρουρά είχε παραδοθεί και βρισκόταν υπό γερμανική κράτηση.
Το απόγευμα της 11ης Φεβρουαρίου 1944, συνολικά 4.046 Ιταλοί στρατιώτες συσσωρεύτηκαν στα αμπάρια του νορβηγικού πλοίου που βρισκόταν στη Ρόδο, αφού είχε επιταχθεί από τις γερμανικές αρχές.
Το Oria ήταν ένα πλοίο 2.127 τόνων που κατασκευάστηκε στην Αγγλία το 1920.
Το πλοίο αναχώρησε τις πρώτες βραδινές ώρες από τη Ρόδο κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, το Oria δέχτηκε επίθεση από αγγλικά πλοία και ένα ολλανδικό υποβρύχιο αλλά κατάφερε να διαφύγει με τη βοήθεια τριών ελαφρών αντιτορπιλικών που το συνόδευαν.
Η βύθιση του Oria προκλήθηκε από σύγκρουση με βράχους ανοιχτά του ακρωτηρίου Σουνίου
Το βράδυ της 12ης Φεβρουαρίου, το πλοίο συγκρούστηκε με τους βράχους στα ανοιχτά της Μεδίνας κοντά στο νησάκι Πάτροκλος –γνωστό και ως «Γαϊδουρονήσι» — σε γεωγραφικό πλάτος, 37 μοίρες 39' βόρεια, γεωγραφικό μήκος 23 μοίρες 59' ανατολικά, απέναντι από την παραλία Λεγρένα, μόλις 25 μίλια νοτιοανατολικά του λιμανιού του Πειραιά.
Το πλοίο άρχισε να βυθίζεται και σε λίγο πνίγηκαν σχεδόν όλοι οι Ιταλοί αιχμάλωτοι που ήταν στριμωγμένοι στα αμπάρια.
Συνολικά, 4.074 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο ναυάγιο (4.025 Ιταλοί, 44 Γερμανοί και πέντε μέλη πληρώματος). Μόνο 28 άνθρωποι επέζησαν, μεταξύ των οποίων 21 Ιταλοί, έξι Γερμανοί και ο Έλληνας μηχανικός του πλοίου).
Η βύθιση του Oria δεν οφειλόταν μόνο στην κακοκαιρία και την κακοδιαχείριση του Νορβηγού πλοιάρχου αλλά κυρίως λόγω του υπερπλήρους, υπεργεμισμένου αμπαριού και της παλαιότητας του πλοίου.
Ωστόσο, αυτό το τραγικό ναυάγιο με 4.074 νεκρούς, που ξεπερνά κατά πολύ αυτό του Τιτανικού (1.523 νεκροί), δεν καταγράφηκε πουθενά εκείνη την εποχή — γιατί ήταν καιρός πολέμου.
Η βύθιση δεν αναφέρθηκε ποτέ λόγω της ναζιστικής λογοκρισίας
Ούτε οι ελληνικές λιμενικές αρχές, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ούτε οι εφημερίδες της Αθήνας ανέφεραν το ναυάγιο του Oria.Η ναζιστική λογοκρισία απαγόρευσε κάθε είδους δημοσιότητα της καταστροφής. Τα υπολείμματα του πλοίου βρίσκονται σε βάθος 28-42 μέτρων.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, πολλοί δύτες εξερεύνησαν το ναυάγιο και έδωσαν συγκλονιστικές περιγραφές για το τι είχε συμβεί εκείνη τη φοβερή μέρα.
Ένας από τους πρώτους που το έκανε ήταν ο Έλληνας δύτης Αριστοτέλης Ζερβούδης.
Για τις υπηρεσίες του κατά τις καταδυτικές αποστολές του Oria, διορίστηκε Ιππότης του Τάγματος του Άστρου της Ιταλίας (Cavaliere del' Ordine della Stella d' Italia) από τον Sergio Mattarella, Πρόεδρο της Ιταλίας, τον Δεκέμβριο του 2017.
Έλαβε επίσης τα διακριτικά του Τάγματος τον Ιούνιο του 2018 σε ειδική τελετή που τελούσε ο Ιταλός πρέσβης στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια: