Η σοκαριστική άποψη του Πλούταρχου για την κρεατοφαγία

Στη συλλογή του «Ηθικά» ο Πλούταρχος αναζητά την εφαρμογή της αρετής στην πρακτική πλευρά της ζωής.

Στους «Περί σαρκοφαγίας» λόγους του μάλιστα προβληματίζεται έντονα. Προφανώς απαυδημένος από τα ελληνορωμαϊκά συμπόσια αναρωτιέται πώς γίνεται – έχοντας στη διάθεσή μας τέτοια νόστιμη ποικιλία από φρούτα, λαχανικά και καρπούς – να θέλουμε με το ζόρι να νοστιμίσουμε τη ματωμένη σάρκα ενός ζώου «σβήνοντας με μύρια καρυκεύματα τη γεύση του αίματος» για να μπορέσουμε να τη φάμε.

Οι απόψεις του για την κρεατοφαγία είναι... ωμές και σοκαριστικές...

Τι ονομάζουμε λιχουδιά;

«...εγώ απορώ τι έπαθε και τι ένιωθε ο πρώτος άνθρωπος και ακούμπησε το στόμα του σε αίμα σκοτωμένου πλάσματος, πλησίασε τα χείλη του σε σάρκα πεθαμένου ζώου και, παραθέτοντας σε τραπέζι μπαγιατεμένα πτώματα, ονόμασε λιχουδιές και νοστιμιές τα μέρη που λίγο πριν βρυχούνταν, μιλούσαν, κινούνταν και έβλεπαν. Πώς τα μάτια του άντεξαν να δουν αίμα πλασμάτων που σφάζονταν, γδέρνονταν, διαμελίζονταν, πώς η όσφρησή του άντεξε την αποφορά, πώς η σκέψη του μιάσματος δεν απέτρεψε τη γλώσσα να αγγίζει ξένα έλκη και να απολαμβάνει τους χυμούς και τα υγρά θανάσιμων τραυμάτων».

Πού είναι τα κοφτερά δόντια σου;

«Το ότι δεν είναι στη φύση του ανθρώπου να τρώει κρέας φαίνεται κατ' αρχάς από την κατασκευή του σώματος. Πράγματι το ανθρώπινο σώμα δε μοιάζει με κανενός ζώου από όσα έχουν φτιαχτεί για να τρώνε κρέας: Δεν υπάρχουν προτεταμένα χείλη, μυτερά νύχια, κοφτερά δόντια, γερό στομάχι και θερμή πνοή ικανή να μετατρέψει και να επεξεργαστεί τα βαριά συστατικά του κρέατος. Έτσι η φύση με τα λεία δόντια, το μικρό στόμα, τη μαλακή γλώσσα και την αδυναμία της πνοής για πέψη αποκλείει τη σαρκοφαγία».

Σκότωσε ο ίδιος αυτό που θέλεις να φας...

«Αν υποστηρίζεις ότι είσαι φτιαγμένος για τέτοιου είδους τροφή, πρώτα σκότωσε ο ίδιος αυτό που θέλεις να φας, από μόνος σου, χωρίς να χρησιμοποιήσεις κοπίδι, ρόπαλο ή πελέκι. Αντίθετα, όπως οι λύκοι, οι αρκούδες και τα λιοντάρια σκοτώνουν μόνα τους τα ζώα που τρώνε, σκότωσε με δάγκωμα βόδι ή με το στόμα γουρούνι, ξέσκισε αρνί ή λαγό και πέσε πάνω του να το φας όσο είναι ακόμα ζωντανό, όπως κάνουν εκείνα».

Εξαπατημένη γεύση

«Αν περιμένεις να βρεθεί νεκρό αυτό που τρως (και η παρουσία ψυχής σε κάνει να ντρέπεσαι στο να φας τη σάρκα), τότε γιατί τρως το άψυχο πηγαίνοντας ενάντια στη φύση; Ωστόσο ούτε άψυχο και νεκρό το τρώνε όπως είναι, αλλά το βράζουν, το ψήνουν, το μεταβάλλουν με φωτιά και χημικές ουσίες αλλοιώνοντας, μετατρέποντας και σβήνοντας με μύρια καρυκεύματα τη γεύση του αίματος, ώστε το γευστικό όργανο (σ.σ. η γλώσσα, ο ουρανίσκος) να εξαπατηθεί και να δεχτεί ό,τι του είναι ξένο».

Με μέλι και μυρωδικά

«Εμείς όμως είμαστε τόσο λεπτεπίλεπτοι (μολονότι μολύνουμε τα χέρια μας με αίμα), ώστε αποκαλούμε το κρέας προσφάγι κι έπειτα χρειαζόμαστε άλλα συμπληρώματα για το ίδιο το κρέας, ανακατεύοντας λάδι, κρασί, μέλι, ψαρόζουμο, ξίδι μαζί με μυρωδικά από τη Συρία και την Αραβία, σαν να ενταφιάζουμε πράγματι νεκρό».

Σχόλια

  1. Δὲν εἶναι τοῦ Πλουτάρχου τὸ κείμενο, κακῶς τοῦ τὸ ἀποδίδουν κάποιοι. Βασικὰ βρέθηκαν κάποιοι φθαρμένοι πάπυροι μὲ ἀποσπασματικὸ κείμενο, ποὺ γενικῶς δὲν φέρει τὸ ὕφος του συγκεκριμένου. Πολλοὶ ἀκαδημαϊκοὶ τὸ ἀμφισβήτισαν πλήρως, ἄλλοι προσεπάθησαν νὰ τοῦ τὸ ἀποδόσουν μὲ τὴν δικαιολογία ὅτι μᾶλλον ἀνήκει στὴν πρώιμη περίοδο ἢ νεότητά του.

    Ὁ Πλούταρχος ὑπήρξε ἐπὶ σχεδὸν 30 ἔτη (ἕως τὸν θάνατό του) ἀρχιερεύς τῶν Δελφῶν. Οὐδέποτε ὑπήρξε ἀκρεοφάγος καὶ τελοῦσε κανονικὰ ἱεροθυσίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εσεις δεσποινης,αν επιτρεπεται, που το μαθατε οτι ηταν κρεοφαγοι οι ιερεις?

      Διαγραφή
  2. έχει σημασία ποιανού είναι ή ότι είναι απόλυτα σωστά αυτά που γράφει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απόλυτα σωστά κατά την δική σας άποψη! Και σίγουρα έχει σημασία ποιος τα είπε όπως και σε αυτό το μπλοκ όπου μπορούμε να εκφέρουμε γνώμη και άποψη και απευθυνόμαστε σε υπαρκτά πρόσωπα. Με το ίδιο ύφος σκέψης ο άνθρωπος δεν θα έπρεπε να βασιζόταν στις εφευρέσεις του πράγμα που δεν θα του επέτρεπε να αναπτύξει την σημερινή τεχνολογία και 'εξέλιξη' όπως την ξέρουμε εμείς σήμερα. Τώρα τα όσα αφορούν την χορτοφαγία νομίζω έχουμε αποδείξει την σημασία του κρέατος σήμερα με τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε. Αυτό που πιθανόν να ξεχνάμε είναι πως πάν μέτρον άριστον και όπως έλεγαν στην εποχή του Πλούταρχου στη διατροφή μας πρέπει να επικρατεί ποικιλία η οποία με ισορροπία να αποτελείτε από όλα τα καλά της φύσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nα κάτσεις να σου κόψουν τον λαίμο για να καταλάβεις τι νοιώθουν τα ζώα.

      Διαγραφή
    2. δεν είναι λογική απάντηση αυτή ανώνυμε. Ευκολά μπορεί να σου πει κάποιος "να κατσεις να σου ξεριζόσουν τα @ρχιδι@ για να δεις πως νοιωθουν τα φυτά"

      Διαγραφή
    3. Εχω βαρεθει να ακουω την καταχρηση του παν μετρον αριστον απο αποτυχημενους ανθρωπους για να δικαιολογήσουν τα πάθη τους. Το παν μετρον αριστον αρκει να εχεις νοημοσύνη μικρου παιδιου για να καταλαβεις οτι αναφερεται μονο στα καλα πραγματα τονιζοντας οτι με την καταχρηση μπορουν εχουν αρνητικα αποτελεσματα... αλλιως φαε σκατα με μετρο, αυτοκτονα με μετρο, παρε πρεζα με μετρο, κλεψε με μετρο, σφαξε με μετρο, φαε πτωματα με μετρο... να υπαρχει λιγη νοημοσυνη και να μην διαστρευλονουμε τα μεγιστα ρητα των προγονων μας για να δικαιολογουμε τα δικα μας χαλια

      Διαγραφή
  4. Μαζί με τη μετάφραση μήπως μπορείτε να παραθέσετε και το αρχαίο κείμενο;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. http://penelope.uchicago.edu/Thayer/H/Roman/Texts/Plutarch/Moralia/De_esu_carnium*/1.html#1

      Διαγραφή
    2. http://penelope.uchicago.edu/Thayer/H/Roman/Texts/Plutarch/Moralia/De_esu_carnium*/2.html

      Διαγραφή
  5. Κατ'αρχας να τονισω οτι η σωστη ρησι ειναι "μετρον αριστον" και οχι παν...Κατα δευτερον και ο πυθαγορας ειχε αναφερθει κατα της κρεατοφαγιας,οπως και ο επικουρος.Ειναι λαθος να πιστευουμε οτι χωρις το κρεας η υγεια του ανθρωπου κινδυνευει..το αντιθετο.Οτι πρωτεινες εχει για παραδειγμα το κρεας [τι πρωτεινες μπορει να εχει ενα αποθηκευμενο πτωμα] εχουν και τα φασολια..το μπροκολο κλπ...Απλα οταν οι οικονομιες κρατων εξαρτωνται απο την κτηνοτροφια τοτε τα συμφερωντα ειναι τεραστια.Τα παντα ραβωνται και κοβωνται κατα το δοκουν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν σας κατανοώ καθόλου αδέρφια, έστω ότι ο Πλούταρχος ήταν ο συγγραφέας , αυτό τι σημαίνει? Ότι πρέπει να ακούσω τον Πλούταρχο στο πως πρέπει να τραφώ? Δεν αντιλέγω είναι βάρβαρος ο τρόπος που αναπαράγονται και σφαγιάζονται τα ζώα στον βωμό του χρήματος αλλά το ίδιο βάρβαρος είναι και ο τρόπος με τον οποίο στήνονται και παράγονται οι καλλιέργειες τις οποίες τρώτε. Δεν έχει κανείς δικαίωμα να με αναγκάσει η να με προσηλυτίσει σε έναν τρόπο ζωής τον οποίο δεν έχει καλά καλά κατανοήσει ο ίδιος. Και όσον αφορά το παρόν κείμενο οκ εγώ να φάω το πτώμα μου ωμό και με το αίμα αλλά και ο ίδιος να απελευθερώσει τους δούλους που καλλιεργούν τα φρούτα και σιτηρά του και να βγει ίδιος να σκαρφαλώσει στα δέντρα η να σπείρει το χωράφι. Απορώ αν σκέπτεσθαι αυτά που διαβάζεται η όχι , όπως και να έχει θα συμφωνήσω σε μια μόνο φράση από τους άνωθεν " Τα πάντα ράβονται και κόβονται κατά το δοκούν... "

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το οτι είμαστε κυρίως φυτοφαγοι εχει αποδειξει μια ερευνα επιστημονων και απο το οτι το εντερο μας ειναι πολυ μεγαλύτερο απ οτι αν ήμασταν κρατοφαγοι. Δηλ τα σαρκοφαγα ζωα εχουν μικροτερο εντερο απο τα φυτοφάγα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το οτι είμαστε κυρίως φυτοφαγοι εχει αποδειξει μια ερευνα επιστημονων και απο το οτι το εντερο μας ειναι πολυ μεγαλύτερο απ οτι αν ήμασταν κρατοφαγοι. Δηλ τα σαρκοφαγα ζωα εχουν μικροτερο εντερο απο τα φυτοφάγα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. http://metavolismos.com/?p=4843

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου