Ο κόσμος των συναισθημάτων, 129 αριστουργήματα στο Μουσείο Ακρόπολης

Το κορυφαίο μουσείο της χώρας και ένα από τα σπουδαιότερα στον κόσμο, το Μουσείο Ακρόπολης, σε μια σπάνια και σημαντική σύμπραξη, συναντά το Ίδρυμα Ωνάση, που μετρά 42 χρόνια προσφοράς στον Πολιτισμό και την Παιδεία. Αποτέλεσμα της συνεργασίας αυτής είναι η συνδιοργάνωση της έκθεσης «εmotions, ένας κόσμος συναισθημάτων», που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης.

Εκθέματα από τα σπουδαιότερα μουσεία του κόσμου αφηγούνται τα συναισθήματα στην αρχαία ελληνική τέχνη, μέσα από τη ματιά του Μουσείου Ακρόπολης. Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του μουσείου, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής:

«Πρόκειται για μια ασυνήθιστη αρχαιολογική έκθεση που έχει ως θέμα της την απεικόνιση του ‘‘ήθους της ψυχής’’ σε 129 έργα της αρχαίας τέχνης. Με αναπάντεχα λιτά, αλλά δυνατά μέσα, οι αρχαίοι καλλιτέχνες απέδωσαν φωτεινά συναισθήματα, όπως επιθυμία, έρωτα, πόθο και αισχύνη, αλλά και σκοτεινά πάθη, όπως μανία, μίσος, εκδίκηση και συντριβή.»

Λήκυθος με παράσταση της αυτοκτονίας του Αίανταπερ. 460 π.Χ.Πηλός, ερυθρόμορφο, αποδίδεται στον Ζωγράφο του ΑλκίμαχουΑττικήΒασιλεία, Antikenmuseum und Sammlung Ludwig-

Από τη μεριά του, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Δρ Αντώνης Παπαδημητρίου, εκφράζοντας τη χαρά του για την ευόδωση της μεταφοράς της σπουδαίας έκθεσης στην Ελλάδα, δήλωσε: «Το ταξίδι στο χρόνο και στο χώρο συνεχίζεται. Μετά την εντυπωσιακή έκθεση στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης, 129 κειμήλια από μεγάλα ελληνικά και ξένα μουσεία “ταξιδεύουν” στο Μουσείο Ακρόπολης με την ίδια αποστολή: να ξυπνήσουν την ενσυναίσθησή μας για τον αρχαίο κόσμο και τα συναισθήματα που κάποτε τον κυρίευσαν.

Η έκθεση ανταποκρίνεται στην εκπαιδευτική αποστολή του Ιδρύματος Ωνάση, αλλά και στην κατεύθυνση της ιστορικής έρευνας: όχι ως φορέα έτοιμων διδαγμάτων για τη σύγχρονη κοινωνία, αλλά ως οχήματος που μεταφέρει τον επισκέπτη στο παρελθόν, για να του αποκαλύψει τις κυρίαρχες ιδέες κάθε εποχής. Αποτελεί, μάλιστα, ξεχωριστή τιμή ότι ο οργανισμός με τον οποίο συνεργαζόμαστε είναι το Μουσείο Ακρόπολης, το οποίο ταυτίζεται με την εξωστρέφεια του ελληνικού πολιτισμού και την εκπαιδευτική αξιοποίηση των εκθεμάτων.»

Τοιχογραφία με σκηνή από τη θυσία της Ιφιγένειαςπερ. 62–79 μ.Χ.Τοιχογραφία σε κονίαμαΠομπηία, Οικία του Τραγικού ΠοιητήΝάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Επιμελητές της έκθεσης είναι οι: Άγγελος Χανιώτης, καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών του Ινστιτούτου Ανώτατων Σπουδών (Πρίνστον) και μέλος του Δ.Σ. του Θυγατρικού Ιδρύματος Ωνάση στις ΗΠΑ, Νικόλαος Καλτσάς, επίτιμος διευθυντής στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, και Ιωάννης Μυλωνόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Επιτύμβιος κυβόλιθος με σκηνή δεξίωσης – αποχαιρετισμούΑρχές 3ου αι. π.Χ.ΜάρμαροΑπό το νεκροταφείο της Αρχαίας ΘήραςΑρχαιολογικό Μουσείο Θήρας

Η έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης στήνεται σ’ ένα διαφορετικό μουσειακό σκηνικό που οργάνωσε το Μουσείο σε συνεργασία με την αρχιτέκτονα Ελένη Σπάρτση. Τη γενική εποπτεία της νέας παρουσίασης έχει αναλάβει προσωπικά ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.

thetoc.gr

1 σχόλιο:

  1. Γιατί ο συμπαθής κλάδος των Ελλήνων Αρχαιολόγων χρησιμοποιεί τη λέξη πήλινο για να περιγράψει ένα κεραμικό και κλίβανο ή φούρνο για να περιγράψει ένα καμίνι; Δεν είναι ούτε ποιητική αδεία (sic) επιστημονικός όρος.

    Πήλινο είναι μια κατασκευή από άψητο πηλό όπως π.χ. τα νεραϊδοσφόντυλα, η σφραγισμένη Λημνία Γή κτλ. Τα πήλινα αγγεία ή γλυπτά κτλ από αργιλικό χώμα, μεταβάλλονται σε χρηστικά κεραμικά μετά το ψήσιμο σε ανάλογο καμίνι.

    Κάμινος ονομάζεται από την ομηρική αρχαιότητα, ο χώρος ψησίματος ή όπτησης με τη βοήθεια καύσιμης ύλης, όπου αναπτύσσονται πολύ υψηλές θερμοκρασίες, 900 C και άνω, που μεταβάλλουν το πήλινο σε κεραμικό, ή το ορυκτό μετάλλευμα σε μέταλλο κτλ.
    Κλίβανος γενικά ονομάζεται οποιαδήποτε συσκευή, ή ιδιαίτερη διαμόρφωση κλειστού χώρου, (εγκατάσταση), προς χρήση θερμότητας για διάφορους σκοπούς, όπως π.χ. καύση, αποστειρώσεις αποτεφρώσεις, κτλ. Οι κλίβανοι είναι ειδικοί θερμοθάλαμοι που κατασκευάζονται με πυρίμαχα υλικά εντός των οποίων υποβάλλονται σε περιορισμένη θέρμανση διάφορα υλικά, συνηθέστερα όχι σε υψηλά επίπεδα θερμοκρασίας. (Βικιπαίδεια).
    ΚΑΜΙΝΟΣ
    ΕΙΜΕΝΔΩΣΕΤΕΜΙΣΘΟΝΑΟΙΔΗΣΩΚΕΡΑΜΗΕΣ
    ΔΕΥΡΆΓΑΘΗΝΑΙΗΚΑΙΥΠΕΡΣΧΕΘΕΧΕΙΡΑΚΑΜΙΝΟΥ
    ΕΥΔΕΜΕΛΑΝΘΕΙΕΝΚΟΤΥΛΟΙΚΑΙΠΑΝΤΑΚΑΝΑΣΤΡΑ
    ΦΡΥΧΘΗΝΑΙΤΕΚΑΛΩΣΚΑΙΤΙΜΗΣΟΝΩΝΑΡΕΣΘΑΙ
    5 ΠΟΛΛΑΜΕΝΕΙΝΑΓΟΡΗΙΠΩΛΕΥΜΕΝΑΠΟΛΛΑΔΆΓΥΙΑΙΣ
    ΠΟΛΛΑΔΕΚΕΡΔΗΝΑΙΗΜΙΝΔΉΔΕΩΣΔΦΙΝΑΕΙΣΑΙ
    ΗΝΔΈΠΆΝΕΙΔΕΙΗΝΤΡΕΦΘΕΝΤΕΣΨΕΥΔΕΆΡΗΣΘΕ
    ΣΥΓΚΑΛΕΩΔΗΕΠΕΙΤΑΚΑΜΙΔΩΝΔΗΛΗΤΗΡΑΣ
    ΣΥΝΤΡΙΒΌΜΩΣΣΜΑΡΑΓΟΝΤΕΚΑΙΑΣΒΕΤΟΝΗΔΕΣΑΒΑΚΤΗΝ
    10 ΩΜΟΔΑΜΟΝΘΌΣΤΗΙΔΕΤΕΧΝΗΚΑΚΑΠΟΛΛΑΠΟΡΙΖΕΙ
    ΣΤΕΙΒΕΠΥΡΑΙΘΟΥΣΑΚΑΙΔΩΜΑΤΑΣΥΝΔΕΚΑΜΙΝΟΣ
    ΠΑΣΑΚΥΚΗΘΕΙΗΚΕΡΑΜΕΩΝΜΕΓΑΚΩΚΥΣΑΝΤΩΝ
    ΩΣΓΝΑΘΟΣΙΠΠΕΙΗΒΡΥΚΕΙΔΕΚΑΜΙΝΟΣ
    ΠΑΝΤΈΝΤΟΣΘΆΥΤΗΣΚΕΡΑΜΗΙΑΛΕΠΤΑΠΟΟΥΣΑ
    15 ΔΕΥΡΟΚΑΙΗΕΛΙΟΥΘΥΓΑΤΕΡΠΟΛΥΦΑΡΜΑΚΕΚΙΡΚΗ
    ΑΓΡΙΑΦΑΡΜΑΚΑΒΑΛΛΕΚΑΚΟΥΔΆΥΤΟΥΣΤΕΚΑΙΕΡΓΑ
    ΔΕΥΡΟΔΕΚΑΙΧΕΙΡΩΝΑΓΕΤΩΠΟΛΕΑΣΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ
    ΟΙΘΉΡΑΚΛΗΟΣΧΕΙΡΑΣΦΥΓΟΝΟΙΤΆΠΟΛΟΝΤΟ
    ΤΥΠΤΟΙΕΝΤΑΔΕΕΡΓΑΚΑΚΩΣΠΙΠΤΟΙΔΕΚΑΜΙΝΟΣ
    20 ΑΥΤΟΙΔΌΙΜΩΖΟΝΤΕΣΟΡΩΙΑΤΟΕΡΓΑΠΟΝΗΡΑ
    ΓΗΘΗΣΩΔΌΡΟΩΝΑΥΤΩΝΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΑΤΕΧΝΗΝ
    ΟΣΔΕΧ΄ΠΕΡΚΥΨΗΙΠΕΡΙΤΟΥΤΟΥΠΑΝΤΟΠΡΟΣΩΠΟΝ
    ΦΛΕΧΘΕΙΗΩΣΠΑΝΤΕΣΕΠΙΣΤΩΝΤΆΙΣΙΜΑΡΕΖΕΙΝ
    OMHΡΟΣ
    (Διαβάζεται το ίδιο εύκολα χωρίς τα κενά διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αρχαία Ελληνικά. Από το Blogger.