Το σύστημα αρχαίων δρόμων των Ίνκα είναι χωρίς αμφιβολία ένα από τα πιο εκπληκτικά κατορθώματα της αρχαίας μηχανικής στον κόσμο. Το απίστευτα πολύπλοκο αρχαίο οδικό δίκτυο επέτρεψε τη μετατροπή της αρχαίας αυτοκρατορίας των Ίνκα στο μεγαλύτερο και πιο ισχυρό πολιτισμό του αρχαίου πολιτισμού στο δυτικό ημισφαίριο.
Στην προ-Κολομβιανή Αμερική, το οδικό σύστημα των Ίνκα, το οποίο κάλυπτε ένα εντυπωσιακό μήκος 40.000 χιλιομέτρων, ήταν το πιο εκτεταμένο και πιο ανεπτυγμένο σύστημα μεταφορών στο δυτικό ημισφαίριο.
Κατά κάποιο τρόπο, οι αρχαίοι Ίνκα κατάφεραν να δημιουργήσουν εκατοντάδες χρόνια πριν, μία εξελιγμένη αρχαία εθνική οδό η οποία εξακολουθεί να είναι σε πολύ καλή κατάσταση μετά από εκατοντάδες χρόνια χρήσης. Στην πραγματικότητα, το οδικό τους δίκτυο είναι απίστευτο και πολλοί συγγραφείς συμφωνούν ότι είναι ένα από τα πιο υπέροχα αρχαία αρχιτεκτονικά κατορθώματα που έγιναν ποτέ.
Όπως σημειώνεται από την UNESCO, «κατασκευάστηκε από τους Ίνκα κατά τη διάρκεια αρκετών αιώνων πριν και συνδέει τις χιονισμένες κορυφές των Άνδεων - σε υψόμετρο άνω των 6.000 μέτρων - την ακτή, τα τροπικά δάση, τις εύφορες κοιλάδες και τις ερήμους. Έφτασε στο μέγιστο της επέκτασή του τον 15ο αιώνα, όταν εξαπλώθεικε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη των Άνδεων
Το οδικό δίκτυο της αρχαίας αυτοκρατορίας των Ίνκα
Το εξελιγμένο δίκτυο των μονοπατιών καλύπτει πάνω από 20.000 μίλια και διασχίζει το Εκουαδόρ, το Περού, τη Βολιβία, την Αργεντινή και τη Χιλή. Αλλά αυτό που είναι ίσως ένα από τα πιο διαβόητα χαρακτηριστικά αυτού του αρχαίου οδικού συστήματος είναι ότι διασχίσει τα απόκρημνα βουνά των Άνδεων. Αυτό σημαίνει ότι οι αρχαίοι Ίνκα έπρεπε να κάνουν σήραγγες μέσα από στα βουνά, και να μπορέσουν να κατασκευάσουν τα στενά μονοπάτια κατά μήκος των απότομων πλαγιών. Αυτό μας δείχνει ότι η μεταφορά ήταν εξαιρετικά σημαντική για τους αρχαίους Ίνκα. Η UNESCO αναγνώρισε το οδικό σύστημα των Ίνκας ως μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς το 2014.
Χρησιμοποίησαν εξελιγμένο σύστημα για τους δρόμους τους για δύο κυρίως λόγους. Για την ανταλλαγή μηνυμάτων σε όλη την αυτοκρατορία τους, και για τις μεταφορές τους με λάμα και alpacas. Οι απλοί άνθρωποι δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν κατά μήκος των δρόμων για ιδιωτικούς σκοπούς, χωρίς επίσημη άδεια.
Οι Chasqui (αγγελιοφόροι της αυτοκρατορίας) εκπαιδεύτηκαν να απομνημονεύσουν και να αναμεταδίδουν τα μηνύματα τους σε θέσεις περίπου ενός μιλίου κατά μήκος του οδικού δικτύου της αυτοκρατορίας των Ίνκα. Όταν ένα μήνυμα δίνονταν στους Chasqui, θα έτρεχαν στην επόμενη θέση και να το μεταφέρουν στον επόμενο, οι οποίοι στη συνέχεια θα έτρεχαν στην επόμενη θέση, και ούτω καθεξής.
Ένας ορεινός δρόμος των Ίνκα με γέφυρα, πλησιάζει το Μάτσου Πίτσου
Αλλά αυτό που είναι ίσως το πιο σημαντικό γεγονός για το αρχαίο οδικό σύστημα που χτίστηκε από τους αρχαίους Ίνκα ήταν το γεγονός ότι χτίστηκε χωρίς τη χρήση τροχού, ζώων έλξης, μεταλλικών εργαλείων, και χωρίς να έχουν ακόμα γραπτή γλώσσα.
Αυτό από μόνο του μας λέει ακριβώς πόσο προχωρημένη ήταν. Αυτό το πολύπλοκο σύστημα δρόμων τους επιτρέπεται να γίνουν εξαιρετικά ισχυροί και να διαπραγματεύονται γλυκοπατάτες, διάφορα φρούτα όπως ο ανανάς και η παπάγια, φτερά, δέρματα ζώων, αγγεία, σχοινιά, λάμα, χρυσό και ασήμι, αλλά ένα από τα πιο πολύτιμα εμπορικά αντικείμενά τους ήταν το πανί.
Ο Ramiro Matos, ένας ομιλητής Κέτσουα λέει : «Ο δρόμος δεν είναι μόνο ένας φυσικός δρόμος, είναι ένας κοσμολογικός δρόμος, που θα πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα για τους σύγχρονους ανθρώπους»
«Οι Kallawaya γιατροί (που ταξιδεύουν από τη Βολιβία) εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το δρόμο για να περπατούν και να ανακυκλώνουν την ενέργεια τους. Λένε επίσης ότι ο δρόμος έχει ένα πνεύμα.»
Το Οδικό τους Σύστημα συνδέει όλη την αυτοκρατορία τους ... και όλους τους μεγάλους μεγαλιθικούς χώρους της περιοχής
Περιστρέφοντας την εικόνα του Μάτσου Πίτσου έχουμε ένα πολύ καλό χαρακτηριστικό γνώρισμα. Αυτό που οι άνθρωποι του Cuzco αποκαλούν «το πρόσωπο των Inca's».
Ένα συναρπαστικό παράδειγμα του μεγέθους και της σημασίας του αρχαίου οδικού δικτύου τους είναι ότι είναι ένα ογκώδες δίκτυο που πηγαίνει από τα βορειοδυτικά προς τα νοτιοανατολικά.
Περιέργως, αυτό το δίκτυο το βρίσκουμε σχεδόν σε κάθε μεγάλο μεγαλιθικό χώρο, συμπεριλαμβανομένων των Tiahuanaco, Puma Punku, Κούσκο, Μάτσου Πίτσου, Ollantaytambo, και Saksaywaman.
Μεγαλιθικά μνημεία, όπως το Tiahuanaco, Puma Punku, Κούσκο, Μάτσου Πίτσου, Ollantaytambo, και Saksaywaman είναι χωρίς αμφιβολία ένας θησαυρός των αποδεικτικών στοιχείων που δείχνουν την πολυπλοκότητα και τις τεχνολογικές εξελίξεις των αρχαίων πολιτισμών. Αυτό που είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ότι πολλοί συγγραφείς προτείνουν ότι αυτά τα μεγαλιθικά μνημεία είναι χιλιάδες χρόνια παλαιότερα από τους Ίνκα, και ως εκ τούτου τμήματα του οδικού δικτύου τους θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι και χιλιάδες χρόνια παλαιότερα των ίδιων.
Περιέργως, τοπικοί μύθοι των Ίνκα μιλούν ότι όλα αυτά δεν χτίστηκαν από τους αρχαίους Ίνκα, και θρύλοι τους, μιλούν για Θεούς που ήρθαν στη Γη για να συμβάλλουν στη δημιουργία του πολιτισμού όπως τον ξέρουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια: