Από τότε που οι άντρες εγκατέλειψαν τη νομαδική τους ζωή και άρχισαν να καλλιεργούν τη δική τους τροφή, προσπαθούν να επηρεάσουν τον καιρό. Αυτό σήμαινε απλώς την ευχαρίστηση των θεών του καιρού προσφέροντας προσευχές, χορούς και θυσίες, μια πρακτική που συνεχίστηκε για χιλιάδες χρόνια και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Μόλις στα τέλη του 19ου αιώνα ελήφθησαν πιο δραστικά μέτρα για την τροποποίηση του καιρού. Μία από τις πρώτες συσκευές που δοκιμάστηκαν ήταν τα αντιχαλαζικά κανόνια "Hail Cannon".
Τα αντιχαλαζικά κανόνια ηχοβολής είναι ένα σύστημα προστασίας των καλλιεργειών από το φαινόμενο του χαλαζιού που κάθε εποχή προβληματίζει τους τοπικούς παραγωγούς. Στην Ελλάδα διαθέτουμε αντιχαλαζικά κανόνια ηχοβολής απο την 10ετια του 80' εως και σήμερα τοποθετημένα σε συγκεκριμένα σημεία. Η κύρια λειτουργία τους γίνεται από την άνοιξη εως τα τέλη καλοκαιριού ώστε να προστατευτεί η ανθοφορία αλλά και η παραγωγή των τοπικών καλλιεργειών.
Μπαίνουν σε λειτουργία καθώς πλησιάζει η καταιγίδα και μέχρι να περάσει από την περιοχή, μέσω έκρηξης ασετιλίνης στέλνουν ηχητικά κύματα στα σύννεφα κάθε τέσσερα δευτερόλεπτα (ανάλογα την ρύθμιση που τα έχουν). Αυτό που αλλιώς θα έπεφτε ως χαλάζι τότε θα πέφτει σαν βροχή. Ανάλογα με το μέγεθος, ένα κανόνι για χαλάζι μπορεί να προστατεύσει ένα μεγάλο μέρος γεωργικής γης..
Οι υποστηρικτές της μεθόδου θεωρούν ότι έτσι γίνονται μικρότεροι οι κόκκοι του χαλαζιού. Ωστόσο, μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί παγκοσμίως αδυνατούν να αποδείξουν την αποτελεσματικότητα των κανονιών και η επιστημονική κοινότητα έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για σπατάλη χρημάτων και προσπάθειας.
Τα κανόνια για χαλάζι χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στα μέσα του 19ου αιώνα από τους Ιταλούς. Πυροβολούσαν με μικρά, ειδικά κατασκευασμένα κανόνια γεμάτα με πυρίτιδα στα σύννεφα που απειλούσαν τις καλιέργειες τους. Σήμερα, ο Mike Eggers Ltd, ένας κατασκευαστής με έδρα τη Νέα Ζηλανδία είναι ο κύριος προμηθευτής στις Ηνωμένες Πολιτείες για αντιχαλαζικά κανόνια. Αυτά τα μηχανήματα πωλούνται έως και 50.000 $ ανά μονάδα και παρέχουν κάλυψη σε ακτίνα του ενός τρίτου του μιλίου.
Ο μετεωρολόγος Steve Johnson εξήγησε στο Fox News, ότι ο μόνος τρόπος για να καταστείλει το χαλάζι είναι με την πυρήνωση του πάγου
Παρεμπιπτόντως, το πρώτο κανόνι για χαλάζι που δοκιμάστηκε το 1896 χτίστηκε πάνω σε αυτήν ακριβώς την αρχή της πυρήνωσης του πάγου. Η ιδέα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1880 από έναν Ιταλό καθηγητή ορυκτολογίας που δήλωσε ότι ο σχηματισμός από χαλάζι θα μπορούσε να αποφευχθεί με την έγχυση σωματιδίων που πυροβολήθηκαν σε καταιγίδες.
Οι πρώτες δοκιμές πραγματοποιήθηκαν στην Αυστρία από τον Άλπερτ Στίνγκερ, και έναν διάσημο αμπελουργό. Ο Στίνγκερ δημιούργησε ένα κατακόρυφο κονίαμα που μοιάζει με όρθιο μεγάφωνο ύψους περίπου 2 μέτρων. Όταν πυροβόλησε, παρήγαγε μεγάλους δακτυλίους καπνού που αυξήθηκαν στα 300 μέτρα.
Ο Στίνγκερ δημιούργησε πολλά από αυτά τα κανόνια και τα δοκίμασε σε περίοδο δύο ετών κατά την οποία δεν παρατήρησε χαλάζι. Η επιτυχία του εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη και ο ενθουσιασμός του κοινού αυξήθηκε, ειδικά στην Ιταλία όπου οι αμπελουργοί υπέστησαν μεγάλες απώλειες λόγω καταιγίδων. Μέχρι το 1899 υπήρχαν 2.000 κανόνια για χαλάζι που λειτουργούσαν μόνο στην Ιταλία. Στο τέλος του 1900, ο αριθμός αυξήθηκε σε 10.000.
Τα κανόνια αποδείχτηκαν επιτυχημένα, για τις περισσότερες φορές. Κάθε φορά που απέτυχαν να καταστείλουν το χαλάζι, κατηγορούνταν γενικά για ανάρμοστη πυροδότηση. Δυστυχώς, όταν χάθηκαν πολλές καλλιέργειες με τα προστατευτικά κανόνια κατά τη διάρκεια σημαντικών καταστροφικών καταιγίδων που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του 1902-1904, πολλοί αγρότες άρχισαν να έχουν αμφιβολίες. Μέχρι το 1905, τα κανόνια είχαν εγκαταλειφθεί σε μεγάλο βαθμό.
Οι προσπάθειες καταστολής για χαλάζι ουσιαστικά τελείωσαν στην Ευρώπη έως ότου ξαναζωντάνεψαν στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και του 1950 στις Ηνωμένες Πολιτείες, μέσω σποράς σύννεφων με βάση τα αεροσκάφη. Κατά κάποιο τρόπο, τα κανόνια για χαλάζι επέστρεψαν στο παιχνίδι και βρήκαν χρήση πέρα από τη γεωργία.
Η Nissan, η αυτοκινητοβιομηχανία που εδρεύει στις ΗΠΑ, έχει κανόνια για χαλάζι στο εργοστάσιό της στο Μισισιπή για να προστατεύσει τα ολοκαίνουργια οχήματά τους που σταθμεύουν στα ναυπηγεία του εργοστασίου. Η Nissan επέμεινε ότι τα κανόνια για χαλάζι λειτουργούν και έχουν δει στοιχεία με χαλάζι στην περιοχή, αλλά όχι πάνω από το εργοστάσιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια: