Επιγραφή που υποδεικνύει την ύπαρξη της λατρείας του Ασκληπιού βρέθηκε στην αρχαία πόλη της Αδριανούπολης. Η αρχαία πόλη φέρει ίχνη κατοίκησης από την Ύστερη Χαλκολιθική περίοδο μέχρι την Ρωμαϊκή και Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο και βρίσκεται στην σημερινή περιοχή Eskipazar, στην Μαύρη Θάλασσα.
Οι ανασκαφές, που ξεκίνησαν το 2003 υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Ersin Çelikbaş από το Τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Karabuk, συνεχίζονται καθόλη τη διάρκεια του έτους χωρίς διακοπή.
Η επιγραφή αναφέρει:
«Ο Αίλιος Δειώταρος παρουσίασε τον Σωτήρα Ασκληπιό» και βρέθηκε σε κομμάτι βράχου κατά τη διάρκεια των συνεχιζόμενων ανασκαφών σε μια τετράγωνη κατασκευή που αποκαλύφθηκε κατά την περυσινή ανασκαφική περίοδο.
Ο Ersin Çelikbaş δήλωσε στο πρακτορείο Anadolu ότι η επιγραφή είναι πολύ σημαντική για την αρχαιολογία της Αδριανούπολης και της Μαύρης Θάλασσας.
Σύμφωνα με τον ίδιο: «Είχαμε μαντέψει την ύπαρξη του Ασκληπιού εδώ, αλλά τώρα που βρέθηκε η επιγραφή, προσδιορίσαμε ξεκάθαρα την ύπαρξη της λατρείας του Ασκληπιού στο Αδριανούπολη. Ο Ασκληπιός είναι ο θεός της ιατρικής στην αρχαιότητα. Σε μέρη όπου υπάρχει ο πολιτισμός του Ασκληπιού συνήθως υπάρχουν ιαματικές κατασκευές, δηλαδή νοσοκομεία της αρχαίας περιόδου», είπε.
Σημειώνοντας ότι παρόμοιες κατασκευές έχουν βρεθεί στους Αλλιανούς και στην Πέργαμο, ο Çelikbaş συνέχισε ως εξής:
«Μπορούμε να πούμε ότι για πρώτη φορά εντοπίστηκε η λατρεία του Ασκληπιού στη Μαύρη Θάλασσα. Έχουμε δει απεικονίσεις του θεού Ασκληπιού στα νομίσματα που έκοψε η Αδριανούπολη. Έχουμε δει την απεικόνιση ενός ενήλικα μαζί με φίδια σε μια αναθηματική στήλη. Νομίζαμε ότι είχε σχέση με τον Ασκληπιό, αλλά η ανακάλυψη της επιγραφής αποκάλυψε ξεκάθαρα ότι υπήρχε πραγματικά η λατρεία του Ασκληπιού στην Αδριανούπολη».
«Ένα από τα σημαντικότερα λατρευτικά κέντρα της ρωμαϊκής περιόδου»
Υπενθυμίζοντας ότι η ιαματική πηγή Akkaya βρίσκεται εντός των ορίων της Αδριανούπολης, ο Chelikbaş είπε: «Συνήθως, η λατρεία του Ασκληπιού εντοπίζεται γύρω από πηγές θερμού νερού. Ο μεγαλύτερος λόγος για τον οποίο βρίσκεται εδώ η λατρεία του Ασκληπιού είναι πιθανότατα η ύπαρξη της ιαματικής πηγής Akkaya. Μπορούμε να πούμε ότι η Αδριανούπολη ήταν ένα από τα σημαντικότερα λατρευτικά κέντρα της αρχαίας περιόδου, ιδιαίτερα της ρωμαϊκής περιόδου».
Δηλώνοντας ότι η επιγραφή χρονολογείται στον 2ο αιώνα μ.Χ., ο Çelikbaş συμπλήρωσε: «Αυτό σημαίνει ότι ανήκει στην πρώιμη αυτοκρατορική περίοδο. Μπορούμε να πούμε ότι η Αδριανούπολη ήταν σημαντική ρωμαϊκή πόλη και λατρευτικό κέντρο κατά την πρώιμη αυτοκρατορική περίοδο».
Η αρχαία Αδριανούπολη
Η αρχαία πόλη, που ιδρύθηκε τον 1ο αιώνα π.Χ. και χρησιμοποιήθηκε ως οικισμός μέχρι τον 8ο αιώνα μ.Χ., βρίσκεται 3 χιλιόμετρα δυτικά της περιοχής Εσκιγιάπαρ.
Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία ο Ορέστης, γιος του βασιλιά Αγαμέμνονα ίδρυσε την πόλη ως Ορεστιάδα, στη συμβολή των ποταμών Τόνζου (Τουρκικά Τούντζα) και Αρδίσκου (σήμερα Αρδα) με τον Εβρο. Η πόλη (επαν)ιδρύθηκε παίρνοντας το όνομά της από το Ρωμαίο Αυτοκράτορα Αδριανό (117-138) το 125 στη θέση προγενέστερου Θρακικού οικισμού, που ονομαζόταν Ουσκουδάμα. Ήταν πρωτεύουσα των Βήσσων ή των Οδρυσών. Ο Αδριανός την έκανε πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής επαρχίας της Θράκης, την ανέπτυξε και την εξωράισε (υδραγωγεία, λουτρά, αγορά κλπ.) και η πόλη διατήρησε κατά την κατοπινή εποχή το όνομά του, παρόλο που κατά τα βυζαντινά χρόνια ξαναπήρε το όνομα Ορεστιάδα. Βρίσκεται σε καίριο κόμβο του δρόμου ο οποίος ενώνει την κεντρική Ευρώπη με την Κωνσταντινούπολη και στο σημείο όπου κατέληγαν οι δρόμοι από τα παράλια του Αιγαίου, της Προποντίδας και της Μαύρης Θάλασσας. Ήδη από τα χρόνια της ίδρυσής της εξελίχτηκε σε σπουδαίο συγκοινωνιακό, εμπορικό και στρατιωτικό κέντρο. Εδώ ο Λικίνιος νίκησε τον Μαξιμίνο (313), ο Κωνσταντίνος τον Λικίνιο (314 και 323) και ο Αυτοκράτορας Ουάλης σκοτώθηκε από τους Γότθους το 378, κατά τη Μάχη της Αδριανούπολης.
Η αρχαία πόλη της Αδριανούπολης συχνά περιγράφεται ως το «Ζεύγμα της Μαύρης Θάλασσας» λόγω των ψηφιδωτών που ανακαλύφθηκαν εκεί. Στην αρχαία πόλη έχουν βρεθεί διάφορα κτήρια όπως δύο λουτρά, δύο εκκλησίες, μια αμυντική κατασκευή, βραχώδεις τάφοι, ένα θέατρο, μια τοξωτή και θολωτή κατασκευή, μια μνημειακή λατρευτική κόγχη, τα τείχη πόλης, επαύλεις καθώς και άλλα μνημειακά κτίρια και λατρευτικοί χώροι.
Πηγή: ArkeoNews, anaskafi
Δεν υπάρχουν σχόλια: