Πώς το γλυπτό του Δαβίδ, συμπυκνώνει την τελειότητα του ανθρώπινου σώματος
Από τη Μαρία Σκαμπαρδώνη
Πρόκειται για ένα αριστούργημα της Γλυπτικής τέχνης, φιλοτεχνημένο από έναν από τους μεγαλύτερους δημιουργούς όλων των εποχών, τον Μιχαήλ Άγγελο.
Ο Δαβίδ, αιώνιο σύμβολο νεανικής ομορφιάς και δύναμης, μία αναπαράσταση του ανθρώπινου σώματος με ρεαλισμό, εκφραστικότητα και τελειότητα. Αυτό το γλυπτό που διαχρονικά μαγεύει όλους όσους το ατενίζουν.
Ο νεαρός βασιλιάς Δαβίδ ετοιμάζεται να μονομαχήσει με τον γίγαντα Γολιάθ, έναν έμπειρο πολεμιστή που υπερτερεί σε σωματικό μέγεθος και δύναμη από εκείνον. Ο Μιχαήλ Άγγελος αναπαράστησε το Δαβίδ τη στιγμή που ετοιμάζεται να μονομαχήσει, σε αντίθεση με τα αγάλματα του Ντονατέλλο και του Αντρέα Ντελ Βερρόκκιο, τα οποία τον δείχνουν νικητή επάνω από το νεκρό σώμα του αντιπάλου του, Γολιάθ.
Ο Μιχαήλ Άγγελος αναπαράστησε έναν Δαβίδ φοβισμένο, που ετοιμάζεται να μονομαχήσει και ατενίζει τον αντίπαλό του. Οι φλέβες του χεριού του έχουν διογκωθεί και φαίνονται, η στάση του σώματός του υποδηλώνει ότι βρίσκεται σε κατάσταση κίνησης.
Ο Δαβίδ φιλοτεχνήθηκε σε μία περίοδο από το 1501 ως το 1504, ενώ μαζί με την Πιετά, αποτελούν τα δύο κορυφαία έργα του μεγάλου Μιχαήλ Αγγέλου. Ο ίδιος, μόλις είκοσι έξι ετών τότε, απέδωσε αριστουργηματικά τον μεγάλο Βιβλικό ήρωα, αποδεικνύοντας το ρητό «η γλυπτική είναι η ψηλότερη μορφή τέχνης, διότι μιμείται τη θεία δημιουργία».
Ο Δαβίδ θεωρήθηκε σύμβολο της πόλης της Φλωρεντίας και εγκαταστάθηκε έξω από το Παλάτσο Βέκιο, το οποίο είναι η έδρα της τοπικής κυβέρνησης της Φλωρεντίας.
Οι απορίες για την αναπαράσταση των γεννητικών οργάνων του Δαβίδ
Πολλοί εκφράζουν την απορία για το γεγονός πως ενώ ο Δαβίδ είναι Εβραίος, ο Μιχαήλ Άγγελος τον αναπαράστησε με ένα ανδρικό όργανο το οποίο δεν έχει υποστεί περιτομή. Ο ίδιος θέλησε να ακολουθήσει την Αρχαία Ελληνική αισθητική, στην οποία η περιτομή ήταν συνώνυμη με τον ακρωτηριασμό.
Τα γεννητικά όργανα του Δαβίδ είναι δημιουργημένα σε μικρό μέγεθος, γεγονός που δημιουργεί πολλούς αστεϊσμούς ανάμεσα στους κατοίκους της Φλωρεντίας. Ο Μιχαήλ Άγγελος αναπαριστά απλώς τον έντονο φόβο του Δαβίδ, αφού ανατομικά, τα ανδρικά γεννητικά όργανα συστέλλονται και μικραίνουν σε περίπτωση έντονου άγχους ή φόβου.
Παντοτινά μοναδικό, το γλυπτό του Δαβίδ, συμπυκνώνει την τελειότητα του ανθρώπινου σώματος στην τέχνη..
Πηγή: mikropragmata
Δεν υπάρχουν σχόλια: