Η Έμμα Χάμιλτον, γενικά γνωστή ως Dame Emma Hamilton ως Αριάδνη από την Élisabeth Vigée-Lebrun, 1790. Εικόνα: Δημόσιος τομέας
Η Λαίδη Χάμιλτον (Lady Hamilton), μια γυναίκα που έγινε διάσημη στην Ευρώπη για την εκπληκτική ομορφιά της καθώς και για την πολιτική της επιρροή, διέδωσε επίσης για πρώτη φορά τη μόδα εμπνευσμένη από την αρχαία Ελληνική ενδυμασία σε όλη την ήπειρο.
Γεννημένη στη φτώχεια και δούλευε ως καμαριέρα στα εφηβικά της χρόνια, περιφρονήθηκε από τους δύο πρώτους εραστές της που εκμεταλλεύτηκαν τη νεανική ομορφιά της και στη συνέχεια την εγκατέλειψαν. Ο τρίτος εραστής της, ωστόσο, ήταν ο σερ Γουίλιαμ Χάμιλτον, ο Άγγλος πρεσβευτής στη Νάπολη, ο οποίος, ενάντια σε κάθε κοινωνικό κανόνα, την έκανε τότε γυναίκα του.
Η Λαίδη Χάμιλτον έγινε σύντομα εικονίδιο της μόδας και ξεκίνησε τις τάσεις, όπως να ντυθεί με απλά ρούχα που ήταν εμπνευσμένα από την κλασική εποχή και την αρχαία Ελλάδα, ειδικότερα. Ονόμασε αυτό το θέμα Ελληνικής έμπνευσης «Στάσεις» και ήταν γνωστό ότι χρησιμοποίησε πολλά ρούχα της κατά τις δημόσιες παραστάσεις της βασισμένες σε αρχαία Ελληνικά συμπόσια.
Ο Γκαίτε είχε γράψει για τη Λαίδη Χάμιλτον: «Φοράει μια Ελληνική ενδυμασία και αγγίζει την τελειότητα. Στη συνέχεια, απλώς λύνει τις κλειδαριές της, παίρνει ένα ζευγάρι ρούχα και κάνει αλλαγές στη στάση, τις διαθέσεις, τις χειρονομίες, την αίσθηση και την εμφάνιση που κάνουν κάποιον να νιώθει πραγματικά σαν να βρίσκεται σε κάποιο όνειρο…»Ξέρει πώς να επιλέγει και να μετατοπίζει τις απλές πτυχές του μοναδικού για κάθε έκφραση και να το προσαρμόζει στην ενδυμασία της.
Η Λαίδη Χάμιλτον ως Κασσάνδρα του Τζορτζ Ρόμνεϊ, 18ος αιώνας. Εικόνα: George Romney
Η Χάμιλτον κάνει την αρχαία Ελληνική μόδα must-have
Τα «a la grec» ρούχα της έγιναν σύντομα ένα must-have κομμάτι εκείνη την εποχή. Η νέα της γκαρνταρόμπα έμοιαζε με εκείνη μιας Ελληνίδας θεάς με μοντέρνα και απλή ρόμπα τόσο διαφορετική από τη μόδα της εποχής, που περιελάμβανε στοίβαγμα αμέτρητων στρωμάτων υφάσματος το ένα πάνω στο άλλο.
Επέλεξε φαρδιά φορέματα με μεσαία γραμμή ακριβώς κάτω από το στήθος. Το χτένισμά της, που σύντομα θα αντιγραφεί από σχεδόν όλες τις κυρίες της μόδας της εποχής, ήταν επίσης εμπνευσμένο από Ελληνικά αγάλματα, και ακόμη και οι Γάλλοι πέταξαν τις ογκώδεις περούκες τους για να πετύχουν τη νέα εμφάνιση της Λαίδης Χάμιλτον.
Στη Νάπολη, η νεαρή καμαριέρα είχε παντρευτεί λατρεύτηκε από τους Ιταλούς ευγενείς που παρακολουθούσαν στενά κάθε της κίνηση μόδας. Εκτίμησαν την ομορφιά, την εξυπνάδα, την ανεξαρτησία και το υψηλό της πνεύμα σε μια εποχή που την περιφρονούσαν στη χώρα της επειδή ήταν η ερωμένη του Sir William πριν τον παντρευτεί.
Δούκες και πρίγκιπες παρέθεταν συμπόσια προς τιμήν της και ακόμη και ο ίδιος ο βασιλιάς αναζήτησε τη συντροφιά της.
Οι Ιταλοί χωρικοί την έβλεπαν ως μια δική τους που είχε κάνει καλό. Γονατισμένοι στα πόδια της, ζήτησαν χάρη από τη Λαίδη Χάμιλτον και οι καλλιτέχνες προσπάθησαν να σχεδιάσουν το πορτρέτο της.
Η Έμα Χάμιλτον του Τζορτζ Ρόμνεϊ, 1785. Εοκόνα: George Romney
Σύντομα, η σφαίρα επιρροής της είχε εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη. Είχε κάνει μόνη της τόσα πολλά για την αναβίωση του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού, αλλά δυστυχώς, η φιλελεύθερη σκέψη της την έκανε σύντομα θύμα κακόβουλου κουτσομπολιού.
Γρήγορα έπεσε σε δυσμένεια στο ευρύ κοινό αφού έγινε ερωμένη του ναύαρχου Νέλσον, του αγαπημένου βρετανού ναυτικού ήρωα. Λέγεται ότι ο Νέλσον είχε μπει σε ένα menage-a-trois με τη λαίδη Χάμιλτον και τον σύζυγό της. Το ménage à trois είναι μια οικιακή διευθέτηση και δεσμευμένη σχέση με τρία άτομα σε πολυεπίπεδες ρομαντικές ή/και σεξουαλικές σχέσεις μεταξύ τους και συχνά κατοικούν μαζί.
Αφού πέθανε τόσο ο εραστής της όσο και ο σύζυγός της, η Λαίδη Χάμιλτον έπεσε σε εξαθλίωση και έγινε αντικείμενο χλευασμού. Αλλά κατά τη διάρκεια αυτών των πρώτων λαμπερών ετών του γάμου της με τον Λόρδο Χάμιλτον, βασίλεψε στην κοινωνία και έφερε λίγη από την αιώνια ομορφιά της Ελλάδας στη δυτικοευρωπαϊκή ζωή.
Δεν υπάρχουν σχόλια: