Νέα αρχαιολογικά ευρήματα στην πόλη Γιαβνέ μπορεί να ρίξουν φως στην πόλη πριν από 2.000 χρόνια, όταν ήταν το κέντρο της εβραϊκής ζωής στην περιοχή και έδρα του Σανχεντρίν.
Στο πλαίσιο της πρώτης ανασκαφής ανακαλύφθηκε ένα κτίριο στη Γιαβνέ που χρονολογείται από την εποχή του Σάνχεντριν.
Οι Σάνχεντριν ήταν ομάδες είκοσι τριών ή εβδομήντα ενός πρεσβυτέρων που διορίστηκαν ως δικαστήριο σε κάθε πόλη στην αρχαία Γη του Ισραήλ μετά την καταστροφή του Δεύτερου Ναού.
Τα ευρήματα αυτής της ανασκαφής, που ξεκίνησε από την Αρχή Αρχαιοτήτων του Ισραήλ, τον Δήμο Γιαβνέ και την Αρχή Γης του Ισραήλ (ILA), υποδεικνύουν ότι οι ένοικοι αυτού του σπιτιού τηρούσαν τους νόμους περί κοσέρ και άλλους εβραϊκούς νόμους αγνότητας.
Αυτό αποδεικνύεται από την παρουσία αγγείων που τα χρησιμοποιούσαν ως μεζούρες που ταυτίζονταν με τους Εβραίους στην ύστερη εποχή του Δεύτερου Ναού και χρησιμοποιήθηκαν για τη διατήρηση της τελετουργικής καθαρότητας.
Η ανακάλυψη του νεκροταφείου
Αλλά ένα άλλο εντυπωσιακό εύρημα βρέθηκε μόλις 70 μέτρα μακριά: Ένα νεκροταφείο που χρονολογείται από την ίδια περίοδο. Πάνω από αυτούς τους τάφους υπήρχαν πάνω από 150 γυάλινα φιαλίδια.
«Συναντήσαμε δεκάδες προσεκτικά τοποθετημένους τάφους σε καθορισμένες αποστάσεις, γεγονός που πιθανώς υποδηλώνει την ύπαρξη μιας "κοινωνίας ταφής", κάποιο επίσημο σώμα που ήταν υπεύθυνο για την ταφή», ανέφεραν σε δήλωσή τους οι διευθυντές ανασκαφών της Αρχής Αρχαιοτήτων του Ισραήλ της Γιαβνέ, Πάμπλο Μπέτζερ και Δρ Ντάνιελ Βάργκα.
«Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι τάφων: μερικοί είναι σαρκοφάγοι, οι οποίες είναι κατασκευασμένες κυρίως από λίθο με ένα συγκεκριμένο τύπο ως "οδηγό"».
Οι διευθυντές της ανασκαφής προσθέτουν ότι «με βάση τη θέση του νεκροταφείου, πιθανότατα ιδρύθηκε εκτός των ορίων της πόλης, σύμφωνα με το εβραϊκό και το ρωμαϊκό δίκαιο. Οι ενταφιασθέντες ήταν Εβραίοι ή ειδωλολάτρες; Είναι πολύ νωρίς για να πούμε, καθώς δεν υπάρχουν εθνικά σύμβολα στα φέρετρα. Με όλη τη δέουσα προσοχή, τα ιστορικά αρχεία και τα αρχαιολογικά ευρήματα εγείρουν την πιθανότητα να πρόκειται για τάφους της εβραϊκής κοινότητας της πόλης. Εάν αυτή η υπόθεση είναι σωστή, τότε τουλάχιστον μερικοί από τους τάφους, ίσως οι πιο περίτεχνοι μπορεί να ανήκουν στους σοφούς του Γιαβνέ, σύγχρονους του Rabban Yohanan ben Zakkai, του Rabban Akiva και του Rabban Gamliel».
Aρχαιολογικά ευρήματα στην πόλη Yavne © Φωτογραφία : Αρχή Aρχαιοτήτων Ισραήλ
Γιατί ήταν εκεί τα γυάλινα φιαλίδια;
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος γυαλιού της Αρχής Αρχαιοτήτων του Ισραήλ, Δρ Yael Gorin-Rosen, η φύση των ίδιων των φιαλών δεν ήταν περίεργη, αλλά η τοποθέτησή τους ήταν.
«Τα φιαλίδια πιθανότατα χρησιμοποιήθηκαν για τη διατήρηση πολύτιμων υγρών όπως τα αρωματικά έλαια. Περίπου τα μισά από αυτά ήταν τοπικής παραγωγής και τα άλλα μισά εισήχθησαν από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου», εξήγησε.
«Φιαλίδια αυτού του τύπου έχουν ανακτηθεί σε ανασκαφές τόσο σε εβραϊκούς όσο και σε ειδωλολατρικούς ταφικούς χώρους από τον 1ο έως τις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Είναι μυστήριο γιατί τα φιαλίδια τοποθετήθηκαν έξω από τους τάφους στο Γοαβνέ και όχι μέσα τους, όπως συνηθιζόταν».
Η πόλη Γιαβνέ έχει μια πλούσια εβραϊκή ιστορία, καθώς ήταν ένα ζωτικό σημείο στην εξέγερση των Μακαβαίων κατά της Αυτοκρατορίας των Σελευκιδών στην ιστορία του Χανουκά.
Ωστόσο, ήρθε πραγματικά στο προσκήνιο μετά το τέλος της εποχής του Δεύτερου Ναού.
Η ραβινική λογοτεχνία αφηγείται την ιστορία του Rabban Yohanan ben Zakkai, ενός εξέχοντος θρησκευτικού σοφού που έζησε στην Ιερουσαλήμ. Ο ρωμαϊκός στρατός, με επικεφαλής τον στρατηγό Βεσπασιανό, είχε την πόλη υπό πολιορκία και οι ζηλωτές υπερασπιστές αρνήθηκαν να δώσουν μια ίντσα.
Aρχαιολογικά ευρήματα στην πόλη Yavne © Φωτογραφία : Αρχή Aρχαιοτήτων Ισραήλ
Ο μύθος
Όπως λέει ο μύθος, ο Ben Zakkai βγήκε λαθραία από την πόλη αφού προσποιήθηκε τον θάνατό του και πήγε στο ρωμαϊκό στρατόπεδο. Πήγε στη σκηνή του Βεσπασιανού, όπου προέβλεψε ότι ο στρατηγός θα γινόταν αυτοκράτορας - και όντως θα γινόταν, και σχεδόν αμέσως το είπε ένας αγγελιοφόρος.
Ο Βεσπασιανός έδωσε στον Μπεν Ζακάι μια ευχή, εκτός από το να διαθέσει τον Δεύτερο Ναό. Το αίτημά του ήταν να του δώσει τη Γιαβνέ και τους σοφούς του, όπως αναφέρει δημοσίευμα της ιστοσελίδας jpost.com.
Από τότε, η Γιαβνέ έγινε το κέντρο της εβραϊκής ζωής για πολλά πολλά χρόνια, μέχρι την εξέγερση του Bar Kochva. Υπό την ηγεσία επιφανών ραβίνων όπως ο Μπεν Ζακκάι και ο Ραμπάν Γκαμλιέλ, η Γιαβνέ έγινε το μέρος όπου ο ίδιος ο Ιουδαϊσμός επέζησε και ευδοκίμησε μετά την καταστροφή του Δεύτερου Ναού.
«Αποτελεί άμεση φωνή από το παρελθόν, από την περίοδο που η Εβραϊκή ηγεσία έσωσε τα υπόλοιπα θραύσματα από την πτώση του Ναού, εξορίστηκε στη Γιαβνέ και ξεκίνησε την αποκατάσταση του Εβραϊκού λαού εκεί», ανέφεραν οι Μπέτζερ και Βάργκα για την ανακάλυψη αυτή.
Πηγή: Sputnik
Δεν υπάρχουν σχόλια: