Φωτογραφία: gipri.net
Προς το τέλος της τελευταίας εποχής των παγετώνων, προϊστορικοί καλλιτέχνες, σχεδίασαν δεκάδες χιλιάδες βραχογραφίες σε γκρεμούς στον Αμαζόνιο.
Στις βραχογραφίες απεικονίζονται μαστόδοντα, γιγάντιοι βραδύποδες και άλλα ζώα που πλέον έχουν εξαφανιστεί. Όπως μεταδίδει ο Guardian οι αρχαιολόγοι εντόπισαν τις πρώτες από αυτές τις βραχογραφίες το 2017 αλλά κράτησαν το γεγονός μυστικό. Συνέχισαν να εργάζονται αλλά και να προετοιμάζουν μία τηλεοπτική σειρά για την ανακάλυψή τους.
Ομάδα Βρετανών και Κολομβιανών επιστημόνων, χρηματοδοτούμενη από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας, εντόπισε τις δημιουργίες που εκτείνονται σε έκταση οκτώ μιλίων σε βραχώδη περιοχή της Serranía de la Lindosa, η οποία βρίσκεται στο κομμάτι του Αμαζονίου που υπάγεται στην Κολομβία.
Ανάμεσα στις απεικονίσεις, που έχουν δημιουργηθεί με κόκκινη ώχρα, βλέπει κανείς ψάρια, σαύρες, πουλιά, γεωμετρικά σχέδια και ανθρώπους - με κάποιους από αυτούς να χορεύουν. Παράλληλα διακρίνεται ένα είδος καμήλας που έχει εξαφανιστεί αλλά και ένας τύπος αλόγου που έζησε στην περιοχή κατά την εποχή των παγετώνων.
«Οι εικόνες είναι τόσο φυσικές και τόσο καλοφτιαγμένες που έχουμε ελάχιστες αμφιβολίες για το ότι βλέπεις π.χ. ένα άλογο», δήλωσε ο επικεφαλής της ομάδας José Iriarte, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ. «Το άλογο [της εποχής των παγετώνων] είχε μία άγρια, "βαρεία" όψη. Είναι τόσο λεπτομερές, μπορούμε ακόμη και να διακρίνουμε ακόμη και τη χαίτη του. Είναι συναρπαστικό», αναφέρει.
Από την πλευρά του, το Live Science σημειώνει ότι οι αρχαίοι καλλιτέχνες έφτιαξαν τα έργα πριν από 12.600 έως 11.800 χρόνια. Εκείνη την εποχή, η περιοχή μεταμορφώθηκε καθώς τις σαβάνες και τις θαμνώδεις εκτάσεις αντικατέστησε το τροπικό τροπικό δάσος που υπάρχει έως σήμερα. Σύμφωνα με τον Mark Robinson, αρχαιολόγο από το πανεπιστήμιο του Έξετερ, που συμμετείχε στην αποστολή, οι δημιουργοί των βραχογραφιών ενδέχεται να συγκαταλέγονται ανάμεσα στους πρώτους ανθρώπους που έζησαν στον δυτικό Αμαζόνιο.
«Οι απεικονίσεις μας παρέχουν μια ζωηρή και συναρπαστική ματιά στις ζωές αυτών των κοινοτήτων» ανέφερε ο σε δήλωσή του. «Είναι απίστευτο για εμάς σήμερα να πιστέψουμε πως ζούσαν - και κυνηγούσαν - δίπλα γιγαντιαία χορτοφάγα ζώα, μερικά από τα οποία είχαν το μέγεθος ενός μικρού αυτοκινήτου.»
Στο έργο των αρχαιολόγων περιλαμβάνονται έρευνες για την καλλιέργεια της Γης και για τους τρόπους που οι άνθρωποι μεταμόρφωσαν το τοπίο του Αμαζονίου. Σε οικισμούς κοντά στα ευρήματα οι ερευνητές εντόπισαν υπολείμματα τροφών που κατανάλωναν οι καλλιτέχνες, ανάμεσά τους φρούτα, αλιγάτορες, καπιμπάρα και αρμαντίλλο.
Μέχρι πρόσφατα, οι ερευνητές δεν είχαν πρόσβαση στην περιοχή λόγο του εμφυλίου πολέμου. Ωστόσο, όπως μεταδίδει το artnet News η έρευνα ξεκίνησε μετά το 2016 και την υπογραφή ειρηνευτικής συμφωνίας. Παρόλα αυτά οι αρχαιολόγοι έπρεπε ακόμη να πάρουν άδεια από τις δυνάμεις των ανταρτών που δεν είχαν υπογράψει τη συμφωνία ώστε να πραγματοποιήσουν το πεντάωρο ταξίδι μέσα από το δάσος προς τις περιοχές που θα ερευνούσαν.
Ο Iriarte δήλωσε στο artnet News πως οι καλλιτέχνες διάλεξαν τα μαλακά τοιχώματα των βράχων που προστατεύονται από τη βροχή ως έναν «ιδανικό καμβά» για τα λεπτομερή τους σχέδια. Μερικές από τις βραχογραφίες βρίσκονται σε τέτοιο ύψος που χρειάστηκαν drones για να φωτογραφηθούν.
Μιλώντας στον Guardian ο Iriarte είπε πως οι απεικονίσεις παρέχουν στοιχεία για το πώς οι καλλιτέχνες έφτασαν σε αυτά τα ύψη καθώς σε πολλές από αυτές εμφανίζονται «ξύλινοι πύργοι» και «άνθρωποι να πηδάνε από αυτού».
Σύμφωνα με τον ίδιο οι εικόνες ίσως σχετίζονται με θρησκευτικές πρακτικές. Για παράδειγμα μερικές δείχνουν τεράστια ζώα να περικυκλώνονται από μικρότερους σε μέγεθος ανθρώπους με τα χέρια σηκωμένα, πιθανόν ως ένδειξη λατρείας. Όπως διευκρίνισε, για τις φυλές του Αμαζονίου τα ζώα και τα φυτά έχουν ψυχές και αλληλεπιδρούν με τους ανθρώπους μέσω τελετών και σαμανικών πρακτικών όπως αυτές που απεικονίζονται στους βράχους.Το ντοκιμαντέρ γυρίστηκε για τη σειρά «Jungle Mystery: Lost Kingdoms of the Amazon» του Channel 4 series που θα προβληθεί τον Δεκέμβριο.
Με πληροφορίες από Smithsonian/Guardian/artnet News/Live Science,lifo. Φωτογραφίες: gipri.net
Δεν υπάρχουν σχόλια: